Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Els titulats de l’àmbit tècnic tenen una situació laboral més estable i uns sous més alts, segons la darrera enquesta de l’AQU sobre inserció laboral

La quarta enquesta de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) s’ha fet a unes 16.000 persones titulades que es van graduar el curs 2006-2007, tant a universitats públiques com a privades.

En general, els titulats universitaris tenen el doble de possibilitats d’inserir-se al mercat laboral que els no universitaris.

06/07/2011
L’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) acaba de fer públiques les conclusions de l’enquesta sobre la inserció laboral dels titulats universitaris que es publica cada tres anys. En termes generals, els resultats són similars als de l’estudi anterior (2008) tot i que reflecteixen alguns efectes de la crisi. Concretament, la taxa d’atur passa d’un 3 a un 8%, tot i que continua sent la meitat de la taxa d’atur de la població activa de 25 a 54 anys, que és d’un 17% (EPA 1t 2011), cosa que demostra, segons els responsables de l’estudi, que els universitaris tenen el doble de possibilitats d’inserir-se en el mercat laboral que els no universitaris.

Així mateix, el nivell de satisfacció amb la feina actual, baixa significativament respecte de l’estudi anterior encara que es mantenen els nivells de qualitat de la inserció —contingut de la feina, guanys, estabilitat, utilitat dels coneixements—, probablement com un reflex de la percepció de la conjuntura actual.

L’estudi distribueix els resultats en cinc àrees de coneixement: humanitats, ciències socials, ciències experimentals, ciències de la salut i tècnica. L’àrea tècnica és la que mostra una situació laboral més estable i també és, amb escreix, l’àmbit amb percentatge de sou superior: el 65,21 % del total d’enquestats i enquestades, que treballa a temps complet, guanya més de 2.000 euros al mes. Un altre dada rellevant és que el 67 % de les persones que han estudiat una titulació emmarcada en l’àrea tècnica tornaria a estudiar la carrera. En total, s’ha enquestat a 1.789 titulats i titulades de la UPC.

Pel que fa a l’adequació de les feines a la titulació universitària, l’àmbit tècnic és el que presenta una dinàmica més oscil·lant dins d’uns valors clarament positius. Aquest fet s’explica per la forta vinculació dels titulats i titulades tècnics amb el dinamisme dels diferents àmbits productius de l’economia. Així, en estudis anteriors, Arquitectura presentava dades excel·lents, mentre que ara ho fan les titulacions d’Informàtica, al igual que temps enrere ho van fer les de Telecomunicacions.

A l’àrea dels estudis tècnics destaca positivament l’indicador de guanys i el d’ocupació en càrrecs de gestió. Les subàrees amb un millor comportament són la d’Informació i Comunicació i la de Tecnologies Avançades de la Producció.
Amb tot, cal tenir en compte que els titulats de l’àrea tècnica valoren positivament la formació teòrica de les seves universitats, però menys la formació pràctica.

En l’estudi també s’han analitzat les vies d’inserció laboral, que indiquen que els contactes personals continuen sent la primera via, amb una tendència a la baixa. Internet irromp amb força en aquesta darrera dècada situant-se en la segona posició i prenent el relleu als tradicionals anuncis que es publiquen a la premsa.

En conjunt, la situació dels enquestats és la següent:
• 9 de cada 10 persones treballen en el moment de realitzar l’enquesta i 8 de cada 10 ho fa a temps complet.
• 8 de cada 10 persones tenen feina 3 mesos després d’acabar la carrera, i només un 7% busca busquen feina un any després.
• 7 de cada 10 persones graduades treballen en l’àmbit privat i la contractació en l’àmbit públic s’ha mantingut estable, tot trencant una tendència alcista dels darrers tres estudis. Un 1% dels titulats, unes 200 persones han creat la seva pròpia empresa.
• A 8 de cada 10 titulats se’ls ha exigit la titulació universitària per accedir al seu lloc de treball i la mateixa proporció desenvolupa funcions de nivell universitari.
• 6 de cada 10 titulats té un contracte fix i, en la mateixa proporció, els que treballen a jornada completa tenen un contracte fix.
• 5 de cada 10 persones guanyen més de 2.000 euros al mes i només 1 de cada 10 en guanya menys de 1.000. En el cas dels graduats universitaris, el fenomen mileurista està associat a les persones que treballen a temps parcial.