Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Augmenta la qualitat de la producció científica

Augmenta la qualitat de la producció científica

Les activitats de recerca de qualitat contrastada, al llarg del 2013, van tenir més pes que altres anys en el total de l’activitat científica de la UPC. Tot i així, en general les activitats de recerca van disminuir un 1,76% i les activitats de transferència de resultats es van reduir un 13,12%, respecte a l’any anterior, segons l’informe presentant al Consell de Govern del 21 de juliol.

24/07/2014
L’Informe d’indicadors de l’activitat de recerca i transferència de resultats de la recerca (PAR i PATT), presentat al Consell de Govern del 21 de juliol, destaca que la participació del professorat funcionari i contractat a temps complet de la UPC en activitats de recerca va ser, al llarg de l’any 2013, del 70,19%, és a dir, un 0,93% menys respecte al 2012. El document també indica que el 52,8% (1.403) del total de professorat funcionari i contractat (tant els de temps complet com els de temps parcial) presenten activitats de recerca valorades. D’aquests, el 70,19% (1.250) són professorat funcionari i contractat a temps complert i el 74,59% (766) són professorat funcionari doctor a temps complet.

Per categories de professorat a temps complet, els catedràtics d’universitat participen en un 87,16 %; els catedràtics contractats, en un 81,82%; els professors titulars d’universitat, en un 70,62%; els agregats, en un 86,72%; els catedràtics d’escola universitària, en un 66,67 %, i els professors titulars d’escola universitària, en un 30,45%.

De la producció científica valorada en PAR, el 91,03% es concentra en tres tipus d’activitats: articles en revistes (59,74%), actes de congressos (15,38%) i tesis doctorals (15,91%).

Malgrat els canvis en el barem dels dos darrers anys que suposen un increment en el nombre de punts que es donen per articles de revista, tesis i llibres, el PAR total ha disminuït respecte el curs passat en un 1,76%. En el cas de les activitats de recerca de qualitat contrastada (PAR tipus 1), s’han incrementat en un 0,17% respecte l’any passat. Per tant, la disminució del PAR total està relacionada amb la disminució de les activitats de recerca que no són de qualitat contrastada (PAR tipus 2).

La proporció de PAR tipus 1 respecte el total de PAR és del 86,55%, ha augmentat gairebé dos punts respecte l’any 2012 (que era del 84,88%). Això significa que les activitats de qualitat contrastada tenen més pes en el total de l’activitat de recerca valorada.

Els articles notables representen un 68,51% del total d’articles en revistes, mentre que les comunicacions i ponències notables representen un 27,51% del total d’actes, és a dir, un 1,19% més que l’any anterior. Hi ha un lleu descens de la pràctica totalitat de publicacions de llibres i especialment dels articles publicats en revistes que presenten factor d’impacte al Journal Citation Reports.

Així mateix, al llarg del 2013 el professorat de la UPC va dirigir 307 tesis doctorals dins i fora de la UPC i es van enregistrar 73 patents, models i dissenys industrials, dada que ha disminuït significativament respecte al 2012, any en el qual es van registrar 113 patents.

D’altra banda, l’informe també indica que el volum d’ingressos per resultats de la transferència de tecnologia (convenis, serveis, projectes europeus, finançament públic i formació) —gestionats pel Centre de Transferència de Tecnologia— va ser l’any 2013 de 54,2 milions d’euros.