Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > L’experiència de l’usuari, tema central de la 7a Jornada dels serveis TIC

El concepte contempla la interacció de les persones amb dispositius, productes o serveis

L’experiència de l’usuari, tema central de la 7a Jornada dels serveis TIC

Més d’un centenar de persones van participar, el 26 de novembre, a la 7a Jornada dels serveis TIC a la UPC, dedicada al concepte ‘eXperiència d’Usuari’ (o ‘UX’, per la denominació anglesa Users eXperience). Aquesta metodologia analitza quins són els factors i els elements que intervenen, i com ho fan, en la interacció dels usuaris i usuàries de determinats dispositius, productes o serveis.

03/12/2013
Per setè any consecutiu, ha tingut lloc la Jornada dels serveis TIC, organitzada per l’Àrea de Sistemes d'Informació de la UPC. La jornada, que va tenir lloc el el 26 de novembre a l'edifici Vèrtex del Campus Nord, a Barcelona, va comptar amb la participació de més d’un centenar de persones. A diferència d’altres edicions, les persones asistents van poder practicar in situ i a través de hands on o tallers pràctics, allò que se’ls va plantejar en la conferència interactiva 'UX, del passat al futur', una introducció al concepte “eXperiència d’Usuaris” (UX, per el concepte en anglès de Users eXpirence), a càrrec d’Ariel Guersenzvaig, cap de l'Àrea de disseny d'interacció i gràfic d'ELISAVA, Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona, i professor del curs de postgrau Design Management, de la UPC School, i Humberto Matas, director d’Estratègia i Innovació de la consultora dnx group i president de la Fundación Innovación y Diseño.

Després d'una revisió històrica i d'una presentació de les perspectives de futur, els dos conferenciants es van endinsar a en una conversa amb les persones assistents sobre el què, el com, el perquè i el per a què del concepte ‘eXperiència d’Usuaris’. El programa de la jornada citant la Wikipèdia, defineix l’UX com el conjunt de factors i elements relatius a la interacció dels usuaris i usuàries amb un entorn o dispositius concrets, el resultat de la qual és la generació d'una percepció positiva o negativa respecte a un determinat dispositiu, producte o servei. Una experiència que depèn tant de factors vinculats al disseny (hardware, software, usabilitat, disseny d'interacció, accessibilitat, disseny gràfic i visual, qualitat dels continguts, utilitat, etc), com d’aspectes relatius a les emocions, els sentiments, la construcció i la transmissió de la marca corporativa o la confiança envers el producte.

Tallers pràctics i presentació d’experiències
Els hands on o tallers pràctics, realitzats per a una vintena de persones cadascun, van estar centrats en l’arquitectura de la informació i el disseny d'interfícies per a diferents dispositius, i l’aplicació de Google Analytics per a l'anàlisi d’UX. També van abordar, entre d’altres, la investigació qualitativa de les necessitats de les persones usuàries, així com de la definició i millora de serveis tenint en compte els seus punts de vista.

En el marc de la jornada, que va finalitzar amb un intercanvi dels resultats obtinguts durant els tallers, també es van presentar pòsters sobre experiències concretes, algunes d’elles implementades en el marc de la UPC, com ara l’Adaptació de PRIMSA a un nou usuari: el PDI. Entre d'altres, també es van presentar dues iniciatives del Laboratori d'Interacció Humà-Computadora (LIHC) del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM): una recerca en el camp de l’UX i del disseny centrat en les persones usuàries, i un test d'usabilitat i de seguiment de la mirada eye-tracking; experiències sobre cloud computing desenvolupades a UPCnet, o la iniciativa “gamificació de netCUV”, aplicada pels Serveis Informàtics del Campus de la UPC a Terrassa.

L'acte, adreçat al personal TIC de la Universitat, també va tenir un caire solidari, ja que els assistents van donar joguines per a les campanya 'Cap nen sense joguina', organitzada per Ràdio Barcelona, i 'Mòbil recicla', d'Intermon OXFAM.