Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Un identificador únic per als autors i les autores de treballs científics

Un identificador únic per als autors i les autores de treballs científics

ORCID és un identificador de 16 dígits que permet disposar d'un codi d'autor persistent i inequívoc.

22/01/2013
Les biblioteques de la UPC han elaborat una guia on es pot trobar la informació sobre Open Researcher and Contributor ID (ORCID), un identificador per als autors i autores de treballs científics, format per 16 dígits i basat en la norma ISO 27729:2012. El sistema permet als investigadors i investigadores disposar d'un codi d'autor persistent i inequívoc per a distingir clarament la seva producció científico-tècnica. D'aquesta manera, s'eviten confusions relacionades amb l'autoria d'activitats de recerca portades a terme per persones diferents amb noms coincidents o semblants.

Obtenir un identificador ORCID és gratuït i les instruccions per registrar-se a través de les biblioteques de la UPC són a: http://bibliotecnica.upc.edu/orcid

La identificació de la producció mitjançant aquest sistema també garanteix una interacció correcta entre els diversos sistemes de recuperació d'informació existents com, per exemple, les bases de dades bibliogràfiques. Per tant, l’identificador possibilita l'enllaç de les activitats de recerca d'un mateix autor o autora referenciades a diferents sistemes d'informació (repositoris, sistemes de gestió de la recerca, etc.). D’altra banda, ORCID integra l'identificador en cicles de treball propis de la comunicació científica com, per exemple, la submissió d'articles als editors.

Aquest identificador l'ha creat l'organizació sense ànim de lucre que porta el mateix nom, ORCID, que el 2010 va reunir editors i productors d'informació científica per debatre la problemàtica de la identificació dels autors. Fruit d'aques debat s'ha creat l'identificador, que està recolzat per grups editors com Hindawi Publishing Corporation, Nature Publishing Group, Thomson Reuters o Elsevier i per institucions de recerca i universitats com l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear (CERN) i el Massachusetts Institute of Technologies (MIT).