Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2010 > Nou entorn virtual per aprendre anglès, adaptat a l’EEES

Nou entorn virtual per aprendre anglès, adaptat a l’EEES

Un equip de la UPC, la URV i la UdL ha creat Quantum LEAP, un entorn virtual innovador per aprendre anglès a la universitat, disponible en obert i gratuït, i adaptat a les necessitats docents de l’EEES.

04/11/2010
Un equip de professorat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i de la Universitat de Lleida (UdL) ha desenvolupat un entorn virtual innovador per aprendre anglès a la universitat, disponible en obert i gratuït. Quantum LEAP (Learning English for Academic Purposes) és adequat per a l’autoaprenentatge però també per a la docència a les universitats, atès que està adaptat a les necessitats docents de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES).

El portal interuniversitari Quantum LEAP, un projecte coordinat per la professora Elisabet Arnó, del Departament de Projectes d’Enginyeria de la UPC, secció d’anglès, a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), ha estat dissenyat per facilitar l’aprenentatge de l’anglès per a finalitats acadèmiques mitjançant una multitud de continguts interdisciplinaris.

Els materials, que es presenten en format multimèdia, són interactius i innovadors i corresponen als nivells d’anglès B1 (usuari independent) i C1 (usuari expert), segons regula el Marc Europeu de Referència per a les Llengües (MECR). Els continguts estan plantejats segons les directrius de l’EEES i, per tant, són adequats per a la docència a les universitats però, a més, estan dissenyats per permetre l’aprenentatge autònom.

Dirigit a l’estudiantat universitari i obert a la resta de la comunitat universitària (personal docent i investigador i personal d’administració i serveis), Quantum LEAP es composa de materials docents específicament creats per a que aquests usuaris puguin millorar la capacitat de comunicar-se oralment i per escrit en entorns acadèmics.

El portal ha estat desenvolupat pels professors Elisabet Arnó (qui ha coordinat el projecte), Carmen Rueda i Antonia Soler, de la UPC; Lourdes Armengol i Enric Llurda, de la Universitat de Lleida, i Joaquín Romero, de la Universitat Rovira i Virgili, i ha rebut finançament per part de la Generalitat de Catalunya i de les tres universitats implicades.

Estructura del web
L’espai virtual s’organitza en 10 mòduls temàtics, que s’ampliaran a 15 mòduls en un segon projecte, cadascun dels quals té cinc seccions (preview, reading, writing, listening i speaking), dedicades a practicar i millorar les habilitats d’expressió, i la comprensió oral i escrita en anglès dels usuaris. Els temes tractats als mòduls són d'interès en l'àmbit universitari i es treballen de forma multidisciplinar, amb la qual cosa el sistema d'aprenentatge permet adquirir competències en la llengua i coneixements de caire humanístic, científic i tecnològic i social en general.

Quantum LEAP conté un tutorial interactiu per millorar la pronunciació de l’anglès, especialment dissenyat per aquest entorn i que té en compte les característiques particulars dels parlants de català i castellà.

El web disposa, a més, d’una sèrie d’eines que permeten a l’estudiant o estudianta interactuar amb l’entorn: enregistrar la veu i emmagatzemar els textos treballats per portar un control de les activitats que es realitza, fer autoavaluacions i comunicar-se amb altres usuaris. A més, la varietat de materials que conté l’entorn virtual permet la creació de diferents itineraris formatius adaptats a les necessitats de cada usuari i amb materials, nivells i competències que fan referència al MECR, la qual cosa facilita la seva transferibilitat

Pel que fa a l’EEES, Quantum LEAP engloba una sèrie de plantejaments pedagògics que s'adeqüen a les pautes del marc europeu d’educació superior, com ara l'ús d'eines per a la comunicació i la creació de grups, per al control de les activitats realitzades i de l'autoavaluació, per a la guia de l’estudiantat i informació per al professorat. El web disposa, a més, d'un e-portfolio per poder emmagatzemar la pròpia producció oral i escrita. Aquesta eina resulta especialment apropiada per als ensenyaments adaptats a l’EEES perquè l’estudiantat pot demostrar quines competències ha adquirit i en quin grau.