Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2011 > El MIT premia l’investigador del BSC Francisco Cazorla

El MIT premia l’investigador del BSC Francisco Cazorla

El premis TR35 Spain 2011, els entrega el Massachussetts Institute of Technology (MIT) per reconèixer els joves innovadors més brillants, menors de 35 anys.

26/10/2011
Francisco Cazorla, investigador del Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) i del Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), és un dels 10 guanyadors de la primera edició dels premis TR35 Spain 2011. Aquests guardons els atorga el Massachussetts Institute of Technology (MIT) a través de la seva publicació Technology Review, amb l’objectiu de reconèixer els joves innovadors més brillants, menors de 35 anys.

Francisco Cazorla ha creat el grup de recerca “Arquitectura de computadors i sistemes operatius” (CAOS, per les sigles en anglès) al BSC-CNS, centre adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya. Barcelona Tech (UPC). El grup enfoca els seus treballs a millorar significativament el rendiment dels processadors massius paral·lels, proposant solucions de hardware que millorin els xips utilitzats, tant en sistemes d’alt rendiment i sistemes de temps real, i modificant el software perquè sigui capaç de suportar els processadors massivament paral·lels.

Als seus 33 anys, Francisco Cazorla, que és doctor per la UPC, ha liderat ja més de 10 projectes, entre els que destaquen treballs de recerca per a l’Agència Espacial Europea, IBM o el projecte europeu PROARTIS. A més, compta amb més de 50 publicacions en congressos i revistes internacionals del sector, com IEE Transactions on Computers, i Transactions in Embedded Computing Systems.

Francisco Cazorla es mostra molt satisfet per aquest reconeixement que, assegura “premia la tasca del grup de recerca CAOS i, alhora, suposa una major visibilitat per a la ciència espanyola en general. Aquest tipus de guardons motiven la comunitat científica a seguir esforçant-se i millorar així la seva tasca de recerca”.

Per la seva part, Mateo Valero, director del BSC-CNS, destaca que “Cazorla ha esdevingut en poc temps un líder en l’àmbit de la gestió dels recursos en sistemes multinucli. La seva recerca ha demostrat a la comunitat del software la manera d’aprofitar els mecanismes de control dels recursos que ofereixen les arquitectures multinucli”.

Els premis TR35 Spain
Aquest any, per primera vegada, Technology Review concedeix els guardons TR35 Spain, la primera convocatòria espanyola d’aquests premis amb els que es reconeixen la feina dels 10 joves innovadors espanyols que, sota el criteri de la revista, desenvolupen els projectes més capdavanters en els seus àmbits de coneixement. El jurat, integrat per professionals de reconegut prestigi en el món de l’empresa, la innovació i la tecnologia, concedirà, a més, a dos d’ells dos reconeixements específics: Innovador de l’Any i Innovador Solidari de l’Any.

L’objectiu de la iniciativa és reconèixer el desenvolupament de noves tecnologies o l’aplicació creativa de les tecnologies ja existents per resoldre els problemes actuals. Alhora, també es pretén recompensar el treball creatiu i original rellevant no tan sols de cara als companys d’àrea d’una indústria concreta sino davant de la societat en el seu conjunt.

La cerimònia de lliurament de premis es celebra en el marc de la conferència de Tecnologies Emergents (EmTech) del MIT, que té lloc a Màlaga els dies 26 i 27 d’octubre de 2011. EmTech és l’esdeveniment anual de referència de Technology Review centrat en l’anàlisi de les tecnologies emergents més importants i en quin serà el seu impacte futur en els negocis i l’economia global. Per primera vegada aquesta trobada, que se celebra des de fa 12 anys al MIT (Boston), té la seva rèplica a Europa. De la mateixa manera que els premis TR35, EmTech Spain arriba a Espanya, a Màlaga, per reunir als líders empresarials, els investigadors i tecnòlegs més rellevants i als emprenedors més innovadors per compartir coneixement.

Més sobre Francisco Cazorla
L’investigador es va llicenciar en informàtica a la Universitat de Las Palmas de Gran Canària al 2001 i al 2005 va obtenir el títol de doctor per la UPC. Actualment és investigador al CSIC i líder del grup de recerca CAOS al BSC. Al 2004 va passar cinc mesos com a investigador a l’IBM TJ Watson, a Nova York. Ha treballat en projectes amb diverses empreses de proveïdors de processadors (Intel, IBM, Sun Microsystems), així com en projectes d’investigació europeus (MERASA). Ha dirigit dos projectes industrials, un amb IBM i un altre amb Sun Microsystems i actualment dirigeix el projecte PROARTIS així com un projecte amb l’Agència Espacial Europea.

La seva àrea d’investigació se centra en l’arquitectura multinucli, tant per a sistemes d’alt rendiment com per a sistemes temps real. En aquests temes dirigeix diverses tesis doctorals. És coautor de més de 50 treballs en conferències i revistes internacionals. Cazorla té dues patents en l’àrea de sistemes de temps real.
Francisco Cazorla va ser seleccionat com a un dels 100 espanyols “líders del futur” d’acord amb l’edició de maig de 2009 de la Revista Capital. Aquesta edició selecciona als 100 joves espanyols que més influiran en el futur d’Espanya en tots els àmbits de la innovació.

Més Informació: Perfil de Francisco Javier Cazorla