Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2011 > Projecte europeu per construir el supercomputador més potent del món

L’eficiència energètica de la nova màquina és la prioritat de la recerca

Projecte europeu per construir el supercomputador més potent del món

El Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), centre de recerca vinculat a la Universitat Politècnica de Catalunya. Barcelona Tech (UPC), representa a Espanya en la coordinació del projecte Mont-Blanc, destinat a crear el superordinador amb la major capacitat de càlcul i amb el menor consum energètic del món.

29/11/2011
El principal objectiu del projecte europeu Mont-Blanc, de tres anys de durada, és dissenyar un supercomputador basat en la tecnologia de baix consum emprada actualment en tablets i telefonia mòbil. Amb aquesta tecnologia, els investigadors pretenen dissenyar un computador de prestacions idèntiques, però amb un consum energètic entre 4 i 10 vegades menor.

Si considerem que la potència elèctrica disponible marca el límit del rendiment d’un supercomputador, aquesta tecnologia ens permetria disposar de sistemes entre 4 i 10 vegades més potents.

“En els sistemes actuals, el processador consumeix la major part de la potència. Per contra, al Mont-Blanc integrarem tecnologia de baix consum d’ARM i acceleradors dissenyats per a dispositius mòbils per desenvolupar una nova classe de supercomputador, igual de potent, però molt més eficient en l’ús d’energia”, afrima Àlex Ramírez, responsable del projecte Mont-Blanc.

En aquest projecte, finançat per la UE amb 8,11 milions d’euros per als tres anys, hi figuren empreses europees líders en el sector tecnològic, com Bull, ARM i Gnodal, i els centres de suprcomputació de més pes d’Europa: Jülich i LRZ (Alemania), CNRS i GENCI (Francia), CINECA (Italia) i BSC – CNS (España).

Sobre el BSC
El Barcelona Supercomputing Center- Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), acull el MareNostrum que, instal·lat en una antiga capella, és un dels supercomputadors més bonics del món. La seva missió és investigar, desenvolupar i gestionar tecnologia de la informació amb l’objectiu de facilitar el progrés científic. Amb aquesta finalitat, s’ha dedicat un esforç especial en àrees d’investigació com ara Ciències de la Comutació, Ciències de la Vida, Ciències de la Terra i Aplicacions Computacionals en Ciència i Enginyeria.

En el context d’aquest enfocament multidisciplinari, el BSC compta amb un total de 350 investigadors i experts en HPC (High Performance Computing) —dels quals 100 són de fora d’Espanya—, que facilitat el progrés científic mitjançant recursos de supercomputació de la tecnologia més alta. Aquest centre de supercomputació multidisciplinari va ser creat com a un consorci format per l’actual Ministeri de Ciència i Innovació (MICINN), pel Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i per la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC), i està dirigit pel catedràtic Mateo Valero.

L’any 2011 el BSC-CNS va ser nomenat Centre d’Excel·lencia Severo Ochoa pel Ministeri de Ciència i Innovació (MICINN) en l’apartat de Ciències Físiques i Enginyeries. El BSC va ser un dels vuit centres d’investigació espanyols que van obtenir aquest reconeixement, fet que el consolida com a un dels millors del món en la seva àrea d’investigació.

Sobre Bull
Bull és una companyia europea de Tecnologies de la Informació que treballa en l’optimització dels sistemes d’informació, aplicant el seu coneixement i la seva excel·lència en la gestió de projectes en àreas clau com ara servidors i solucions d'emmagatzematge, gestió de serveis d'infraestructura, serveis de consultoria i desenvolupament d'aplicacions, solucions Open Source i seguretat d'extrem a extrem.

Sobre ARM
ARM dissenya la tecnologia que resideix en el centre dels productes digitals avançats, des de solucions sense fils, de xarxes i d’entreteniment de consum fins a dispositius d’imatges, automotors, de seguretat i d’emmagatzematge.