Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2011 > Primer postgrau a Espanya en vehicles elèctrics

Hi participa professorat de la UPC i d’empreses i institucions dels sectors de l’automoció i de l’energia

Primer postgrau a Espanya en vehicles elèctrics

La UPC School oferirà, el proper curs 2011-2012, el Postgrau en Vehicles Elèctrics i Altres Tecnologies de Propulsió Aplicades a l’Automoció, pioner en tot l’Estat i que neix per donar resposta les noves necessitats de la indústria automobilística.

28/04/2011
El postgrau, coordinat pels professors Francisco Liesa i David Gallegos, del Departament d’Enginyeria Mecànica de la  Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), és el primer curs adaptat a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) sobre vehicles elèctrics i les seves tecnologies de l’Estat espanyol i compta amb la col·laboració i la participació de professorat de la UPC i procedent de diverses empreses, entitats i centres d’investigació dels sectors de l’automoció i de l’energia.

Dirigit a professionals de la indústria de l’automoció —tant d’empreses auxiliars com de fabricants—, enginyers de disseny, de laboratoris d’assajos, o d’entitats públiques amb lligams tecnològics, el nou curs s’impartirà a partir del proper mes d’octubre, amb una oferta inicial d’entre 20 i 30 places i una càrrega lectiva de 15 ETCS (375 hores).

Els principals blocs temàtics del programa fan referència a les tecnologies aplicades als vehicles híbrids i elèctrics; als motors elèctrics de tracció; als sistemes d’emmagatzematge d’energia en el vehicle, als sistemes de gestió de l’energia i a les xarxes de distribució urbana, complementant-se amb una visió del disseny i la gestió de projectes.

Aquests continguts, que seran tant teòrics com pràctics, es distribuiran entre sessions presencials i no presencials, activitats de treball personal i treball en grup i el projecte final de postgrau.

El curs compta amb la participació del Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA); del Departament d'Enginyeria Elèctrica, del Departament d'Enginyeria Electrònica i del Departament d’Enginyeria Mecànica, tots quatre de la UPC.

Per part del sector empresarial, hi participaran fabricants d’automòbils com SEAT, Nissan i Honda; la indústria auxiliar, com són LEAR i CIRCUTOR, i laboratoris d’assaig i enginyeries com Applus+ IDIADA i Applus+ LGAI, i empreses de serveis com Endesa i MOBECPOINT.

El crus també té el suport institucional de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat; de l’Ajuntament de Barcelona i l'oficina LIVE; del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC); del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), de l’Institut Català d’Energia (ICAEN) i del Clúster d’Eficiència Energètica de Catalunya, entre d’altres.

Reptes ambientals i tecnològics
El curs de postgrau dóna resposta a les necessitats que afronta actualment la indústria automobilística, que es troba en procés d’implantació de les noves tecnologies de propulsió aplicades als automòbils per reduir-ne les emissions contaminants. En aquest sentit, el vehicle elèctric i híbrid es planteja com a alternativa de futur immediat. De fet, el Ministeri d’Indústria preveu que l’any 2020 es fabriquin a Espanya uns 200.000 vehicles amb aquestes tecnologies. Aquesta situació comportarà també l’adaptació de les infraestructures actuals, especialment pel que fa a la distribució d’energia i a l’aparició del concepte de punts de recàrrega.

En aquest context, el nou postgrau, que per les seves característiques i pels seus continguts neix vinculat al Campus Energia UPC —Campus d’Excel·lència Internacional—, té la voluntat dels seus impulsors d’aportar professionals especialitzats a la indústria automobilística catalana, per ajudar-la a ser un punt de referència tant pel que fa al desenvolupament, la fabricació i la implantació del vehicle híbrid i elèctric i les tecnologies relacionades, com per esdevenir part d’un model de mobilitat més sostenible davant els presents reptes ambientals i tecnològics.

Sobre la UPC School
La UPC School of Professional & Executive Development és una escola de formació continuada per a professionals i executius de l’entorn tecnològic de l’enginyeria, l’arquitectura i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), amb seu a l’edifici Tech Talent Center (c/Badajoz, 73), al districte 22@ de Barcelona.