Esteu aquí: Inici > Més notícies > Arriba la quarta edició del concurs d’estadística ‘Planter de sondeigs i experiments’

En el marc de la commemoració de l’Any Internacional de l’Estadística

L’acte de lliurament dels premis de la quarta edició del concurs ‘Planter de Sondeigs i Experiments’ ha tingut lloc el 7 de juny, a l’Auditori de l’edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC).

10/06/2013
Si et cau una moneda, sempre hi haurà una reixeta al terra? Com afectaria al turisme la independència de Catalunya? Aquestes són algunes de les qüestions que han donat resposta els treballs que presentats a la quarta edició del concurs 'Planter de Sondeig i Experiments'. Anualment, les tres facultats de Catalunya amb estudis de Grau en Estadística, com són la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona i la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona, convoquen aquest premi adreçat a estudiantat d’ESO i batxillerat amb l’objectiu de despertar als més joves la curiositat i l’interès per l’estadística com a eina de recerca tant en ciències experimentals com en ciències socials.

En aquesta quarta edició s’hi han participat 598 alumnes d’ESO i batxillerat dirigits per 46 professors, tots ells provinents de 38 centres d’ensenyament secundari d’arreu de Catalunya. Els estudiants i estudiantes, organitzats en equips de fins a 5 alumnes, han realitzat un total de 166 treballs d’estadística amb l’objectiu de donar resposta a una pregunta rellevant mitjançant l’estadística.

Les temàtiques dels treballs són molt diverses, però destaquen els àmbits de la relació Catalunya-Espanya, el consum de telefonia mòbil i xarxes socials per part dels adolescents, els efectes de la crisi o la llei de Murphy. Quan deixem un suc obert durant almenys un dia sencer, aquest perd vitamina C; la gent que té cognoms d’origen català, té un angle de visió més gran; tenint en compte que els ideals de bellesa han canviat molt, a Cary Grant li costaria molt trobar parella avui en dia als instituts de Catalunya. Aquestes són algunes de les conclusions que s’extreuen d’aquests treballs.

En la quarta edició del concurs ‘Planter de Sondeig i Experiments’ s'han atorgat  quatre premis. D'una banda, per a la categoria d’alumnes de 1r i 2n d’ESO, per als alumnes de 3r i 4t d’ESO i per la categoria de Batxillerat i Cicles Formatius. D'altra banda, s'ha lliurat un premi especial atorgat per l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) al millor treball que hagi utilitzat dades estadístiques públiques disponibles al web Idescat o d’altres equivalents, com són l'Institut Nacional Espanyol (INE), Eurostat o instituts d’estadístiques d’altres comunitat autònomes.

Novetats
L’any 2013 és l’Any Internacional de l’Estadística i es vol promoure aquesta ciència com a font informativa per la comunitat científica, empreses i usuaris de dades d’estadística pública, entre d’altres institucions. El Ple del Parlament de Catalunya va donar suport el passat 10 d’abril a aquesta iniciativa. La Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) i el Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC s'hi van sumar  per promoure la importància de l’estadística. L’Any Internacional de l’Estadística està promoguda per l’American Statistical Association, l’Institute of Mathematical Statistics, l’International Biometric Society, l’International Statistical Insitute i la Royal Statistical Society, a més de 1.600 institucions que s’hi han adherit aquest any.

La Societat d’Estadística de Catalunya (SCE) i l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) han creat un bloc anomenat e2013 per fomentar la manera estadística de mirar les coses del dia a dia.

En ser l’Any Internacional de l’Estadística, el concurs ha afegit un seguit d’activitats noves com el lliurament d’un premi especial ‘Any Internacional d’Estadística’ al millor treball que hagi estat actiu en el bloc e2013. Aquest bloc s’ha creat amb l’objectiu de fomentar la participació en el concurs. Totes aquelles entrades publicades al bloc fins el 30 de març tenen la possibilitat de guanyar aquest premi, el qual no es incompatible amb la resta de premis del concurs.