Esteu aquí: Inici > Més notícies > Desenvolupen una nova solució per tractar l’aterosclerosi

Desenvolupen una nova solució per tractar l’aterosclerosi

Un nou projecte científic europeu en el qual participa l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i altres tres centres de recerca europeus pretén oferir un nou tractament mínimament invasiu per als pacients afectats d’aterosclerosi.

29/02/2012
Tots hem fet àpats pesats o menjat aliments greixosos i fet la broma de que podem notar ‘com se’ns endureixen les artèries’. Tot i així, la realitat de l’aterosclerosi —quan el greix, el colesterol i altres substàncies s’acumulen a les parets arterials i formen estructures sòlides anomenades plaques— no és cap broma. Les conseqüències d’aquesta malaltia poden incloure infarts i afeccions en les artèries coronàries, la principal causa de mort en molts països desenvolupats.

Ara, un nou projecte científic en el qual participa l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) —centre de recerca fundat per la Generalitat de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) i la UB— i tres altres centres de recerca europeus pretén oferir un nou tractament mínimament invasiu per als pacients afectats d’aterosclerosi, gràcies al finançament atorgat per la Comissió Europea.

Al projecte THE GRAIL (Tissue in Host Engineering Guided Regeneration of Arterial Intimal Layer) se li han concedit fons del setè Programa Marc de la Unió Europea per desenvolupar bastides bioactives i bioabsorbibles que regenerin les artèries localment després de tractaments endovasculars en pacients amb ateroesclerosi.

L’objectiu del projecte THE GRAIL, que s’ha iniciat el gener passat i que es preveu acabar d’aquí a cinc anys, és la creació d’una bastida bioactiva utilitzable in vivo per tractar l’ateroesclerosi, una afecció en la qual es diposita material gras al llarg de les parets de les artèries. L’obstrucció arterial causada per l’aterosclerosi és la causa d’un gran nombre de malalties, discapacitats i morts. El propòsit de la bastida bioactiva utilitzable in vivo és el d’oferir un tractament alternatiu a la recanalització mecànica o a la derivació de les artèries obstruïdes utilitzant una aproximació regenerativa compatible amb les actuals tècniques quirúrgiques mínimament invasives.

La regeneració de l’artèria malalta fent servir una bastida bioactiva absorbible és un àrea de la teràpia per a l’obstrucció arterial que no s’ha explorat anteriorment. Es pretén que la bastida sigui repoblada per cèl·lules residents i circulants del pacient, amb l’objectiu de substituir la part de l’artèria malalta i endurida amb la bastida, que impulsa la regeneració arterial i deixa teixit regenerat fisiològicament actiu.

En aquest projecte, el grup d’interaccions bio/no-bio per a la medicina regenerativa de l’IBEC, liderat per Josep Anton Planell, desenvolupa concretament materials de substracte que proporcionen a les cèl·lules mare els senyals biològics adequats i específics capaços d’activar i orientar l’activitat de regeneració de teixits.

Aquest projecte reuneix un equip multidisciplinar del qual formen part, a més de l’IBEC, la Universitat de Valladolid; el Centre de Biomaterials de la Universitat de Nàpols Federico II, d’Itàlia; la Universitat de Liverpool, del Regne Unit; el Centre Mèdic Universitari d’Utrecht, als Països Baixos; i quatre pimes: Explora Biotech, Technical Proteins Nanobiotechnology, Conic Vascular Technology i Donawa Lifescience Consulting.