Esteu aquí: Inici > Més notícies > El SARTI participa en un projecte pilot per millorar la gestió i comercialització de la pesca marítima

En el marc del projecte es crearà la plataforma Fishing & Marketing Box, un sistema de gestió i control de les activitats de la pesca que integrarà la caixa blava, el diari de pesca electrònic i els preus assolits del peix.

30/07/2013
La Direcció General de Pesca i Afers Marítims del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya ha posat en marxa juntament amb el Centre de Desenvolupament de Sistemes d'Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) un projecte per crear un sistema de gestió i control integral de les activitats de la pesca i la comercialització dels productes del mar: Fishing & Marketing Box (F&MB). Aquest projecte pilot, iniciat recentment i que finalitzarà al desembre de 2014, pretén millorar la competitivitat dels sectors pesquers català i europeu, i contribuir al progrés en la gestió més sostenible dels recursos pesquers.

Amb el nou sistema F&MB, tant l’administració pesquera i els seus agents de control, com els productors primaris i els agents comercials disposaran d’una nova eina que englobarà, en un únic dispositiu de baix cost, les funcionalitats de la clàssica caixa blava i de l’actual diari de pesca electrònic amb les dades de la flota, els caladors, les captures i les notes de venda, amb la finalitat de substituir ambdós equipaments per un únic dispositiu que no utilitzi la connexió per satèl·lit.

La caixa blava enregistra en temps real la posició, la velocitat i el rumb de les embarcacions a través d’una connexió per satèl·lit. D’altra banda, el diari electrònic de pesca serveix per anotar les captures per espècies i el nombre de caixes que el pescador fa durant la jornada de pesca.

La plataforma, que recopila totes aquestes activitats diàries de forma ràpida i eficaç, funcionarà d’acord a les exigències de control i gestió que es contemplen en la reglamentació pesquera comuna de la Unió Europea (UE).

L’F&MB mostrarà també als pescadors, en temps real, els preus assolits en la primera venda de les diferents espècies d’interès pesquer a les llotges pesqueres catalanes i als mercats a l’engròs, a més dels històrics dels preus dels productes pesquers.

La plataforma treballarà a través d’una xarxa Wi-max —les sigles en anglès de Worldwide Interoperability for Microwave Access (interoperabilitat mundial per accés per microones)—, que utilitza ones de ràdio i que abarateix els costos de les comunicacions. Mitjançant aquesta xarxa, es transmetrà directament a l’autoritat competent les dades enregistrades automàticament a bord de l’embarcació pesquera quan el pesquer tingui cobertura al sistema.

Els treballs es desenvolupen en el Centre de Desenvolupament de Sistemes d'Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la UPC, ubicat al Campus de Vilanova i la Geltrú, i forma part del Centre d'Innovació i Tecnologia (CIT UPC), que engloba tots els centres UPC membres de la xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya. Embarcacions d’aquesta mateixa localitat seran les encarregades de provar el prototip per demostrar la viabilitat del nou sistema.

Aquesta iniciativa té un pressupost de 360.914 euros, dels quals la UE en finançarà 275.274, és a dir, el 90% del projecte.