Esteu aquí: Inici > Més notícies > Els investigadors Frank Koppens i Samuel Sánchez, distingits amb el ‘Proof of Concept’ del Consell Europeu de Recerca

Una tecnologia portàtil de grafè que s’aplicarà en l’àmbit de la salut, ideada pels investigadors de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) Frank Koppens, Gerasimos Konstantatos i Turgut Durduran, i uns micronetejadors per fer front als contaminants que hi ha a l'aigua, dissenyats per Samuel Sánchez, de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), rebran finançament europeu per introduir els dos avenços al mercat.

03/02/2016
Frank Koppens i Samuel Sánchez, investigadors ICREA a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), respectivament, estan al capdavant de dos dels darrers vuit projectes catalans distingits amb els ajuts Proof of Concept (PoC) del Consell Europeu de Recerca (ERC, segons les sigles en anglès). Tant l’ICFO com l’IBEC, formen part dels centres CERCA i estan vinculats a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

La tercera convocatòria Proof of Concept, corresponent al 2015 i que s’ha fet pública recentment, és la última d’aquest programa d’ajuts de l’ERC, que atorga fins a 150.000 euros per projecte durant un any per tal que els investigadors acostin la seva recerca al mercat.

Aquest finançament permet disposar d’uns recursos addicionals per posar en pràctica el potencial innovador i comercial de les idees generades durant investigacions que prèviament ja han estat distingides per l’ERC. Es tracta d’un pas important cap a la transferència de coneixement al sector productiu, amb el qual es completa tot el procés, des del laboratori fins al mercat.

Tecnologia portàtil de grafè
Aquesta és la tercera vegada que l’investigador Frank Koppens, Premi Nacional de Recerca Talent Jove en l’edició de 2015, rep un reconeixement per la seva recerca per part de l’ERC, que li va concedir un altre ajut Proof of Concept en la convocatòria 2013 i un Starting Grant el 2012.

En aquesta ocasió, la distinció li ha estat atorgada pel projecte GRAPHEALTH Hybrid quantum dot and graphene wearable sensor for systemic hemodynamics and hydration monitoring. L’objectiu d’aquesta iniciativa és explotar les propietats dels detectors híbrids del grafè-punts quàntics per realitzar un monitoreig constant no invasiu del paràmetres vitals per a la salut.

d’esquerra a dreta: gerasimos konstantatos i turgut durduran (investigadors de l’icfo)A diferència dels sistemes que existeixen actualment, que es caracteritzen pel seu gran volum, aquest nou sistema es compon d’un monitor flexible, compacte i portàtil. Aquesta tecnologia portàtil de grafè es pot aplicar per monitoritzar diverses variables, com ara, en el cas de la salut esportiva, per fer el seguiment muscular durant la realització d’exercicis per part dels atletes, o per controlar l’evolució d’una lesió. El projecte està liderat per Frank Koppens, distingit ara amb el Proof of Concept, juntament amb els investigadors de l’ICFO Gerasimos Konstantatos —guardonat també amb un PoC el 2013— i Turgut Durduran.

Amb aquest reconeixement, l’ICFO suma ja 19 ajuts de l’ERC des de la seva creació l’any 2001, en les categories Starting, Proof of Concept, Advanced i Consolidator Grants.

Micronetejadors per fer front als contaminants en l'aigua
Per part seva, l’investigador Samuel Sánchez, ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), ha estat reconegut per desenvolupar el projecte MICROCLEANERS Active microcleaners for water, que té com a objectiu combatre l’augment dels contaminants en l’aigua procedents del creixement massiu de les activitats industrials, domèstiques i agrícoles. Per fer-ho, Sánchez ha dissenyat uns diminuts micronetejadors multifuncionals que són capaços de netejar els contaminants químics i biològics de l’aigua. Aquest nou sistema està basat en la mateixa tecnologia que s’utilitza per als nanorobots autopropulsats que s’utilitzen en aplicacions molt específiques de la nanomedicina, com ara l’administració de fàrmacs.

Aquests micronetejadors són més eficients des del punt de vista energètic que els existents al mercat i es poden instal•lar en els mateixos sistemes de purificació d’aigua. A més, aquests aparells són més econòmics, menys agressius i són reutilitzables, característiques que poden ajudar a reduir significativament el cost del tractament de les aigües respecte als sistemes actuals.

Amb el finançament provinent del programa Proof of Concept es preveu dissenyar un dispositiu pilot amb múltiples paràmetres de fluids que puguin controlar-se amb precisió, i provar-lo en sistemes a gran escala que contenen aigua contaminada. Els micronetejadors s’aplicaran en diversos àmbits, com ara en les aigües residuals industrials o en ecosistemes aquàtics contaminats.

Bon posicionament europeu de Catalunya
Les vuit darreres distincions Proof of Concept atorgades a investigadors que fan recerca a Catalunya se sumen a les cinc rebudes en les anteriors convocatòries i representen, en total, el 65% de les 20 concedides a l’Estat espanyol. A escala europea, signifiquen prop del 10% de les 135 atorgades per l’ERC a tot l’Espai Europeu de Recerca (ERA). Aquests resultats situen a Catalunya per sobre de països com Alemanya (10), Suècia (9), Israel (8) o Suïssa (8) durant el 2015 en aquestes distincions.