Esteu aquí: Inici > Més notícies > El cotxe elèctric CAT07e participa en tres circuits de la competició internacional Formula Student

L'equip va presentar el vehicle el 17 de juliol, a l’Aula Capella de l’ETSEIB

L'equip ETSEIB Motorsport, format per estudiantat de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), ha participat aquest estiu a diversos circuits que formen part de la competició Formula Student: del 29 de juliol al 3 d’agost ho ha fet a Hockenheim (Alemanya), del 7 al 10 d’agost a Hradec Králové (República Txeca) i del 28 al 31 d’agost, al Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló. L'equip va presentar el cotxe elèctric CAT07e, el 17 de juliol, a l'ETSEIB.

29/07/2014
Un grup de 31 estudiants i estudiantes de 3er, 4t i 5è curs dels graus en Enginyeria Industrial, Química i de Materials de l’ETSEIB, de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), són els integrants de l’equip ETSEIB Motosport, que ha dissenyat el vehicle CAT07e, el monoplaça amb el qual han competit a les proves de la Formula Student 2014.

L’equip ha participat a la Formula Student que va tenir lloc en diferents ciutats europees durant aquest estiu. Així doncs, el CAT07e ha competit del 29 de juliol al 3 d’agost, a Hockenheim (Alemanya); del 7 al 10 d’agost, a Hradec Králove (República Txeca) i, finalment, del 28 al 31 d’agost a les proves que es van realitzar al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló.

Pel que fa a les característiques tècniques, el CAT07e té 85 kilowatts de potència, amb dos motors al darrere. El vehicle elèctric pesa 260 quilograms, arriba a una acceleració de 0 a 100 km/hora en tres segons i aconsegueix una velocitat punta de 120 km/hora.

Aquest any el disseny del xassís del CAT07e segueix la línia dels dos anteriors vehicles monoplaces: un monocasc de fibra de carboni juntament amb un subxassís tubular d'acer i un terra pla estructural, fet de fibra de carboni. Pel que fa als controladors dels motors, han estat dissenyats per l’equip ETSEIB Motorsport.

Carla Álvarez, cap de gestió de l’equip, explica que amb la nova versió d’aquest monoplaça de competició “es busca més fiabilitat i un rendiment més elevat, aprofitant els coneixements acumulats" en el projecte. "Ens hem centrat en l’autodesenvolupament dels seus sistemes”, afegeix Carla, que afirma que han aconseguint “un profund coneixement del funcionament del cotxe”. En aquest sentit, l’equip ha fabricat més peces que mai, incloent el tercer monocasc de fibra de carboni i els controladors dels motors.

Aquest és el setè any que l’equip participa en la competició internacional Formula Student. Els quatre primers vehicles que es van presentar van ser de combustió i van obtenir molt bons resultats. El cinquè any de participació, l’equip va construir el seu primer cotxe elèctric, el CAT05, i fins ara ha continuat optant per competir amb aquest tipus de vehicles.

La presentació del vehicle va tenir lloc el 17 de julol, a l’Aula Capella de l’ETSEIB, en un acte presidit pel rector de la UPC, Enric Fossas, i que va comptar amb la intervenció de Neus Cònsul, directora de l'ETSEIB; el professor i director de l'equip, Francesc Roure, i dels dos líders de l'equip, els estudiants Marcel Garrido i David Romanos.

Formula Student
La Formula Student és una competició universitària que va néixer els anys 80 i que promou la innovació i l’R+D mitjançant el projecte de disseny i creació d’un vehicle. La competició es porta a terme a Europa, als Estats Units, Japó i Austràlia. En aquest esdeveniment internacional es donen cita les universitats més reconegudes de tot el món per competir amb projectes de cotxes tipus Formula.

Aquesta iniciativa està impulsada per la Societat d'Enginyers d'Automoció (Society of Automotive Engineers, SAE) de cada país, les quals, alhora, configuren l'organització internacional FISITA (Fédération Internationale des Sociétés d'Ingénieurs des Techniques de l'Automobile).

Formula Student s’ha consagrat com la competició d’aquestes característiques més prestigiosa a Europa, on cada any hi participen més d’un centenar d’equips de tot el món. En aquest concurs, els universitaris han d'assumir la producció d’un prototip per a la seva avaluació i posterior fabricació d’un miler d’unitats. El mercat hipotètic al qual aniria destinat aquest cotxe és el dels afeccionats al pilotatge de cap de setmana en circuit tancat. Per això, el cotxe ha de tenir altes prestacions en termes d'acceleració, frenada i maniobrabilitat, i mantenir un cost de producció contingut.