Esteu aquí: Inici > Més notícies > L'InnotexCenter/INTEXTER i Sant Joan de Déu creen un teixit de nanofibres per al tractament local del càncer

Cebiotex, l’empresa que desenvolupa el teixit i que està ubicada al Parc Científic de Barcelona, obre la segona ronda de finançament per 'crowdfunding' amb CapitalCell.net, per garantir que el producte arribi també a l’àmbit infantil

Amb aquest teixit, que es pot impregnar de fàrmacs antitumorals, els cirurgians poden recobrir la zona on han extirpat el tumor per tal d’eliminar les restes tumorals que puguin haver quedat. L’eficàcia del tractament ja s’ha provat en animals i, properament, es volen iniciar els assajos en pacients.

03/05/2016
Investigadors de l’Hospital Sant Joan de Déu i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) al Campus de Terrassa, a través de la spin-off Cebiotex, han desenvolupat un teixit de nanofibres de caràcter biodegradable (reabsorbible per l’organisme), que es pot impregnar amb fàrmacs antitumorals i amb la que els cirurgians poden recobrir, durant la intervenció dirigida a extirpar el tumor, la zona operada per tal d’eliminar les restes tumorals que puguin haver quedat. El producte està patentat per l’Hospital Sant Joan de Déu i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i llicenciat a Cebiotex, que té la seva seu al Parc Científic de Barcelona (PCB).

Aquest sistema d’administració local del tractament antitumoral resulta menys tòxic i més efectiu que l’habitual tractament de consolidació després de la cirurgia, la radioteràpia. L’objectiu final seria poder evitar els tractaments de radioteràpia en pacients en creixement i els efectes secundaris que comporta. El tractament consisteix en la col·locació de la membrana en el llit quirúrgic després de l’extracció del tumor, per tal que actuï directament en la zona afectada i amb altes concentracions de fàrmac. Els investigadors han provat l’eficàcia d’aquest nou sistema d’administració del tractament antitumoral en animals i han iniciat els tràmits per obtenir l’autorització de l’Agència Europa del Medicament (EMA), i així poder iniciar les fase pre-clíniques i clíniques del seu primer fàrmac orientat al tractament dels Sarcomes de Teixits Tous (STS).

imatge d’un instant en el procés de creació de nanofibres amb el que es fabrica el teixit antitumoral.Per desenvolupar el projecte, el 2012 es va constituir Cebiotex, una empresa de base tecnològica sorgida de l’InnotexCenter/INTEXTER de la UPC, participada per 58 inversors privats i l’Hospital Sant Joan de Déu. Un dels co-fundadors és Joan Bertran, un enginyer tèxtil que va viure de molt a prop la mort de la filla d’un amic i va proposar als investigadors de la UPC i de Sant Joan de Déu treballar en la creació de biomaterials que donessin una solució mèdica als tumors. El primer producte ha estat dissenyat per al tractament dels sarcomes de teixits tous però en el futur es desenvoluparan nous biomaterials per al tractament d’altres tumors infantils i d’adults. En els adults es desenvoluparan productes per al càncer de colon, de mama, d’ovari, de pàncreas, i glioblastoma (tumor cerebral), i en nens les dianes seran càncers com el neuroblastoma, el glioblastoma, el rabdomiosarcoma, l’osteosarcoma o el sarcoma d’Ewing.

El càncer és la malaltia que causa més morts infantils a tota Europa: anualment, moren 300 menors de 14 anys a Espanya, i 3.000 a Europa. S’estima que arreu del món es diagnostiquen 250.000 nous casos a l’any, 90.000 dels quals no sobreviuen. Malgrat això, en els últims 20 anys, l’Agència d’Aliments i Medicaments nord-americana (en anglès Food and Drug Administration (FDA) només ha aprovat tres nous fàrmacs antitumorals per a ús pediàtric, ja que per la seva baixa freqüència (en comparació amb el càncer en adults) no sol rebre gaire atenció per part de la indústria farmacèutica ni dels fons d’inversió que acceleren el desenvolupament de nous fàrmacs.

El 15 d’abril passat, Cebiotex S.L. va llençar la segona ronda de finançament pont de 300.000 euros orientada a inversors privats que vulguin adquirir participacions en l’empresa, a través de la plataforma europea de crowdfunding en biotecnologia CapitalCell, que recentment ha estat acreditada per la Generalitat de Catalunya com a entitat de finançament alternatiu. Aquesta segona ronda es llença després d’haver passat pel programa d’acceleració B-Ready de SHIP2B, i després d’haver tancat amb èxit, en només 11 dies, la primera ronda dels 300.000 euros inicials amb inversors particulars i business angels d’ESADE BAN i SHIP2B. Amb aquesta iniciativa es vol continuar impulsant el projecte, però oferint garanties de què els nous fàrmacs desenvolupats arribin no només al càncer d’adults (que en ser més prevalent també és el més rendible econòmicament i el que suscita més interès per part dels inversors tradicionals), sinó també al càncer infantil, que és una malaltia orfe per la seva poca prevalença.

La inversió en projectes de biotecnologia com Cebiotex ofereix als inversors particulars rendibilitats enormement atractives amb la possibilitat de diversificar les seves inversions entre diferents projectes. A més, en el cas concret de Cebiotex, la inversió té un caràcter social ja que donarà suport a aquesta orientació pediàtrica de la companyia.

Les persones interessades a fer alguna aportació en el projecte poden fer-ho a través del web.