Esteu aquí: Inici > Més notícies > Investigadors del Campus de Terrassa coordinen un projecte europeu per estalviar energia a les foneries de ferro colat

Juntament amb l'empresa Fundiciones de Roda, del grup Roquet S.A.

Es posa en marxa el projecte FLEXICAST, amb un pressupost total de 9,250 milions d’euros, coordinat pel grup de recerca LABSON de la UPC i l’empresa catalana Fundiciones de Roda, del grup Roquet. En el projecte, finançat amb 5,7 milions d’euros per la Unió Europea, hi participen 14 empreses i centres de recerca europeus.

19/11/2012
L’aposta de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i l’empresa catalana per la col·laboració en projectes d’R+D per guanyar en competitivitat obté resultats. Un bon exemple és la relació establerta des de l’any 1996 entre el Laboratori de Sistemes Oleohidràulics i Pneumàtics (LABSON) del Campus de Terrassa i el grup Roquet S.A. Durant la seva trajectòria conjunta, han aconseguit dur a terme, entre d’altres, tres projectes cofinançats per la Unió Europea i dos projectes iberoamericans en el programa IBEROEKA, en els quals han desenvolupat noves tecnologies relacionades amb l’oleohidràulica i la mecànica. Recentment, la Unió Europea els ha atorgat la responsabilitat de coordinar, gestionar i dirigir des del punt de vista tècnic 14 empreses i centres de recerca per tirar endavant un projecte d’R+D industrial, que té un pressupost total de 9,2 milions d’euros, i 5,7 milions d’euros de finançament europeu.

Estalvi fins un 30% d’energia
El projecte FLEXICAST, que tot just posen en marxa el grup de recerca LABSON de la UPC i Fundiciones Roda (del grup Roquet), té per objectiu generar una nova tecnologia que integri les diferents fases de què consten els processos de fosa de ferro colat en una única cel·la de producció. Aquesta nova tecnologia permetrà estalviar fins a un 30% d’energia per quilo de ferro net a les grans plantes industrials de fosa. Per fer-ho possible, els 14 socis del projecte transformaran els processos de fusió, tractament i abocament del metall en una cel·la de producció.

Augment de la productivitat i estalvi econòmic
Com a innovació, FLEXICAST pretén reduir dràsticament la dispersió de la temperatura durant el procés d'emmotllament del ferro colat, reduir el transport de metall, el sobreescalfament i el rebuig de peces a les foses, i, consegüentment, augmentar la productivitat i la competitivitat i estalviar costos.

Segons Esteve Codina, director de LABSON, “aquest projecte europeu suposa un gran repte tecnològic que revolucionarà la manera de produir fosa de ferro i que generarà grans beneficis mediambientals i un augment significatiu de la productivitat per a les empreses del sector de la siderúrgia”. Pere Roquet Fernández, membre del consell administració del grup Roquet, opina que “no és fàcil aconseguir un projecte europeu d’R+D. Per a LABSON i el grup Roquet aquesta serà la quarta iniciativa conjunta”. Roquet assegura que “la relació constant, la confiança i el treball rigorós i conjunt entre la universitat i l’empresa donen resultats, i tant la UPC com Roquet som una mostra d’aquest binomi. Invertir en R+D és preparar a l’empresa per aguantar millor els períodes de crisis i posicionar-la per als futurs períodes de creixement”, explica Roquet.

Entitats participants
A més del LABSON i de Roquet, en el projecte hi participen el Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria, CIMNE (UPC-Generalitat de Catalunya), Proservice (Itàlia), Ondarlan (Espanya), Tecnalia (Espanya), Sert (França), Ascamm (Catalunya-Espanya), CNR (Itàlia), Comau (Itàlia), TSS Modena (Itàlia), Innospexion (Dinamarca), PUT Paznan (Polònia) i Arca (Itàlia).