Esteu aquí: Inici > Més notícies > L'FNB celebra el 3er Centenari del naixement de Jorge Juan Santacicilia

L’exposició ‘Jorge Juan (1713-1773), tercer centenari del seu naixement’, dedicada al gran promotor de la reforma nàutica i científica a Espanya, es podrà visitar fins a finals d’any

L'FNB celebra el 3er Centenari del naixement de Jorge Juan Santacicilia

La biblioteca de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ret homenatge a Jorge Juan Santacicilia, viatger, espia, científic i enginyer naval del segle XVIII. L’exposició ‘Jorge Juan (1713-1773), 3er Centenari del seu naixement’ es podrà visitar a la Biblioteca de la Facultat de Nàutica fins a finals d’any.

Continguts Relacionats
05/06/2013
Per celebrar el 3er centenari del naixement de Jorge Juan Santacicilia, la biblioteca de la Facultat de Nàutica de Barcelona, FNB, (Plaça de Palau,18, Barcelona) de la UPC ha organitzat una exposició bibliogràfica sobre aquest il·lustre científic i enginyer naval on s’hi pot trobar material sobre la seva vida personal i professional. Per una banda, fins a finals d’any es pot consultar una selecció de documents relacionats amb les seves quatre obres més conegudes: Compendio de navegación para el uso de los caballeros guardias-marinas (1757), Examen marítimo teórico práctico ó tratado de mecánica aplicado a la construcción, conocimiento y manejo de los navíos y demás embarcaciones (1771), Observaciones astronómicas y physicas hechas de orden de S. Mag. en los reynos del Péru (1748), Relación histórica del viage a la América Meridional (1748).

D’altra banda, amb la col·laboració del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI)-Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història de la Universitat de Barcelona, del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI)-Biblioteca del Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra i la Biblioteca del Museu Marítim de Barcelona, l’exposició ofereix la possibilitat de consultar documents bibliogràfics de fons modernes i antigues sobre l’enginyer, a més d’escrits fets pel propi autor.

La biblioteca ha seleccionat una varietat de recursos electrònics sobre el personatge recollits a través de la plataforma Delicious. Aquest recull d’enllaços sobre la vida i l’obra del científic ja estan disponibles al compte de la biblioteca. El Catàleg de les biblioteques de la UPC oferirà després de l’estiu un carrusel de cobertes digitalitzades sobre els treballs i els llibres de l’il·lustre enginyer.

Promotor de la reforma nàutica i científica a Espanya
Jorge Juan Santacicilia va néixer el 5 de gener de 1713 a la vil·la alacantina de Novelda. Inicialment, va decantar-se per les humanitats estudiant Gramàtica, però l’any 1729 es va decidir a estudiar enginyeria naval ingressant a l’Escola Naval Militar de San Fernando (Cadis). L’any 1734, quan encara estava estudiant, va formar part de l’expedició geodèsica franco-espanyola per mesurar el grau d’un arc de meridià terrestre per poder determinar la mesura i la forma exacta de la Terra.

Més endavant, va treballar com a espia del Marquès de l’Ensenada per aprendre les tècniques de disseny i construcció naval del anglesos. Dos anys més tard, va ser nomenat director de les obres de renovació i modernització de la construcció naval espanyola. Aquest fet va fer que l’any 1752 pogués publicar el llibre titulat Nuevo método de construcción naval, on explica el seu propi sistema d’arquitectura de vaixells.

L’any 1757 el rei Carles III li va encarregar la construcció del Real Observatorio Astronómico de Madrid. Més tard, el marquès de l’Ensenada li va proposar la creació d’un altre observatori a la Academia de Guardias Marinas de Cadis, però aquesta idea no va ser realitzada fins més endavant pel marquès d’Ureña, creant el Real Observatorio de la Armada a San Fernando (Cadis).

L’any 1771 va publicar la seva obra mestra Examén Marítimo Therórico Práctico, considerat el millor tractat europeu del segle XVIII per l’aportació a la construcció, mecànica i maniobra dels vaixells.

Jorge Juan Santacicilia va morir el 21 de juny de 1773 a Madrid, considerat com el gran promotor de la reforma nàutica i científica a Espanya. El 2 de maig de 1860 el seu cos va ser dipositat en el Panteón de Marinos Ilustres de San Fernando (Cadis).