Esteu aquí: Inici > Més notícies > La UPC lidera un projecte europeu per portar la telefonia mòbil 3G al cor de la selva peruana

La iniciativa compta amb la participació d’empreses i institucions espanyoles, europees, colombianes i peruanes

El projecte europeu Tucan3G, dirigit pel professor Josep Vidal, de la UPC, estudia la viabilitat econòmica i tecnològica d’introduir la telefonia mòbil 3G en zones remotes de la selva peruana. L’objectiu final és instal·lar una plataforma pilot de funcionament en la conca del riu Napo, afluent de l’Amazones, per connectar quatre de les 20 poblacions que viuen al llarg dels 400 kilòmetres de la conca. L’experiència es podrà exportar en un futur a altres entorns rurals i a zones aïllades d’arreu del món.

24/07/2013
La Unió Europea (UE) està donant un suport explícit a projectes vinculats al desplegament de les telecomunicacions més enllà de les seves fronteres. És el cas de Tucan3G, la primera iniciativa del setè Programa marc d’R+D de la UE en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que coordina la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) amb socis de països no comunitaris.

Dirigit pel professor Josep Vidal, investigador del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions de la UPC, el projecte té un finançament d’un milió i mig d’euros per estudiar la viabilitat econòmica i tecnològica d’introduir la telefonia mòbil 3G en zones remotes i en entorns a l’aire lliure, com ara les conques dels rius Napo i Putumayo, afluents de l’Amazones, al cor de la selva peruana.

El desenvolupament del projecte, que finalitzarà a l’agost de 2015, consta de tres fases: la primera, en la qual es troba actualment, elaborar els models de viabilitat de negoci; la segona, desplegar la tecnologia necessària per garantir l’accés a la xarxa i augmentar, paral•lelament, la capacitat de les xarxes de transport basades en tecnologies Wi-Fi o per satèl·lit, segons cada cas; la tercera, verificar el funcionament de les xarxes de telefonia amb la instal·lació d’una plataforma connectada a la xarxa troncal de Telefónica al Perú. La plataforma pilot connectaria a la xarxa, inicialment, quatre de les 20 poblacions d’aquesta part de la selva.

Accés mitjançant femtocel·les
El repte del projecte és donar serveis 3G en punts llunyans, poc accessibles i en un entorn de pocs recursos econòmics mitjançant uns dispositius econòmics, anomenats femtocel·les, que funcionarien com a miniestacions base.

Malgrat que hi ha pocs canals i poca potència, aquests dispositius, similars als routers, són molt útils per a entorns com la selva, on el senyal no es troba amb els mateixos obstacles que en entorns urbans. A més, com que consumeixen molt poc i tenen capacitats autoorganitzatives, no requereixen personal tècnic per fer-los operatius.

Durant la segona fase, que començarà el proper mes de setembre, cadascuna de les quatre poblacions disposarà de quatre femtocel·les 3G que es connectaran a una xarxa que operarà amb Wi-Fi 802.11n a llarga distància, basada en la que ja utilitza la Fundació Enlace Hispano Americano de Salud (EHAS), un dels socis del projecte, en l’atenció de la salut i en aplicacions de telemedicina a la regió.

Mitjançant aquest projecte, les localitats de la zona podran accedir als serveis associats a la tecnologia 3G per a la transmissió de veu i dades a través de telefonia mòbil. Els resultats i l’experiència del projecte Tucan 3G, tant des del punt de vista econòmic (és a dir, que sigui rentable per a les operadores de telefonia de la zona) com de la tecnologia implementada, es podrà exportar en un futur a altres entorns rurals i a zones aïllades d’arreu del món.

En el projecte participen 11 entitats, que són, a més de la UPC i de la Fundació EHAS, la Universidad Rey Juan Carlos, que exerceix de coordinadora tècnica i Telefónica a través de Telefónica Internacional Wholesale Services, per part espanyola, juntament amb les institucions i empreses peruanes Universidad Católica del Perú, Fondo de Inversión en Telecomunicaciones i Telefónica del Perú; les colombianes Universidad del Cauca i Centro Regional de Productividad de Innovación del Cauca; l’anglesa IP.Access i la grega Knowledge and Innovation Consultants.

El Tucan3G és un clar exemple del pes que té la UPC en l’obtenció de projectes dins del subprograma europeu de TIC, àmbit en el qual és la Universitat catalana que lidera més iniciatives. Concretament, des del 2007 fins al 2013 participa en 64 projectes del subprograma TIC, dels quals en coordina 12.