Esteu aquí: Inici > Més notícies > La UPC porta la tecnologia més puntera al saló de les ‘smart cities'

D'altra banda, la UPC també està present aquests dies al Fòrum Mundial Medica 2012, una de les fires internacionals més importants en tecnologies mèdiques, que té lloc a Düsseldorf (Alemanya)

La UPC porta la tecnologia més puntera al saló de les ‘smart cities'

Una xarxa de robots urbans assistencials, un dispositiu fotomètric mòbil que permet optimitzar l’eficiència energètica de les ciutats, el primer punt de recàrrega per retornar l'energia del vehicle elèctric a la xarxa i un sistema avançat per millorar la gestió del trànsit urbà són algunes de les innovacions que la UPC presenta al Smart Cities Expo World Congress, a Fira de Barcelona (recinte de Gran Via).

13/11/2012
La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha presentat les darreres innovacions tecnològiques vinculades a les ciutats intel·ligents a l'Smart Cities Expo World Congress, del 13 al 15 de novembre, a Fira de Barcelona (recinte de Gran Via), un saló que ha reunit els experts i les empreses internacionals líders en iniciatives innovadores sobre la ciutat del futur. La UPC  promou, entre d’altres innovacions, una xarxa de robots assistencials per a persones, transport de mercaderies o vigilància en zones urbanes, i un dispositiu fotomètric mòbil que mesura la il·luminació viària i permet optimitzar l’eficiència energètica de les ciutats. Així mateix, ha presentat el primer punt de recàrrega per retornar l'energia del vehicle elèctric a la xarxa elèctrica, i un sistema avançat d’informació per millorar la gestió del trànsit urbà.

Un dia abans d'aquesta cita, el 12 de novembre, en un Smart Breakfast que va tenir lloc al Rectorat, la Universitat va  presentar una selecció de projectes tecnològics desenvolupats pels grups de recerca en relació a les ciutats intel·ligents a empreses líders del sector. Hi van participar moltes de les companyies que són presents en l’edició d'enguany del Saló i amb les quals la UPC manté una estreta col·laboració, com ara Abertis, Aqualogy, Siemens, Atos, Schneider, Urbiotica, IBM, Telefónica, Indra, Ros Roca i Endesa. La trobada va ser un avenç de la tecnologia que la UPC presenta al Smart Cities Expo World Congress.

En el seu estand al Saló (situat en el pavelló 2, E540), la UPC ha donat a conèixer l’àmplia expertesa i les solucions innovadores que ofereix en cinc àmbits: les TIC (telecomunicacions, Internet de les coses o interconnexió d’objectes quotidians mitjançant dispositius electrònics, apps per a mòbils i cloud computing, anàlisis de grans bases de dades, robòtica, enginyeria òptica, sensors, sistemes de geoinformació, transport i aparcaments intel·ligents); el medi ambient (prevenció i reducció de la contaminació de l’aire, de l’aigua i del sòl, reciclatge i gestió sostenible dels residus); els nous materials; l’arquitectura (planificació urbanística i edificació sostenible) i, finalment, l’energia (energies renovables, eficiència i energètica i xarxes intel·ligents o smart grid). En aquest darrer àmbit, destaca que la UPC està reconeguda com a Campus d'Excel·lència Internacional pel seu projecte Campus Energia.

Pel que fa a Internet de les coses, s'ha presentat un estudi sobre les alternatives tecnològiques actuals per desplegar xarxes de sensors en l'àmbit urbà, elaborat pel professor de l'EETAC Carles Gómez, del grup de Xarxes sense fils de la UPC (veure enllaç més avall).

Les corporacions busquen, la UPC respon
La UPC es posiciona cada dia més com un agent facilitador de respostes als reptes que planteja la tecnologia més puntera. Amb aquesta premissa de treball, el Parc UPC ha col·laborat amb IBM i amb altres grans corporacions en el marc de l’Open Innovation Marketplace del Saló de les smart cities a Barcelona. En aquesta iniciativa, IBM ha proposat un repte i la UPC ha tutoritzat, o, el que és el mateix, ha actuat com a key account manager, facilitant i filtrant les respostes que han fet els tecnòlegs i les empreses de base tecnològica (EBTs) des de qualsevol indret del món. En un cas similar, CISCO ha buscat innovacions en tecnologia de reconeixement entre grans multituds.

Una experiència positiva d’aquest tipus ja va tenir lloc el juny passat en el marc del BizzBarcelona, quan Microsoft va acabar contactant amb Geonick, —una empresa recent nascuda a l’edifici K2M del Parc UPC—, que ha desenvolupat un buscador d’afinitats personals.

La participació de la UPC al Smart Cities Expo World Congress s'ha fet a través del Centre d'Innovació i Tecnologia de la UPC (CIT UPC) —que aglutina tots els centres de la Universitat que són membres de la xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya—, i amb el suport de la Unitat de Valorització de la Recerca de la Universitat, així com del Parc UPC.

D’altra banda, també han participat al saló les següents empreses ubicades al Parc UPC: Trilanz, Geonick, Urbiotica, On-Sun Systems, Sparsity, Addtelepro, així com el KIC InnoEnergy Iberia.

La innovació en enginyeria biomèdica, present al Fòrum Medica 2012
D'altra banda, la UPC també està present aquests dies al Fòrum Mundial Medica 2012, una de les fires internacionals més importants en tecnologies mèdiques, que té lloc cada any a Düsseldorf (Alemanya). Del 14 al 17 de novembre, la Universitat presenta els avenços patentats i les seves capacitats tecnològiques per ajudar a millorar la salut de les persones o la tasca dels professionals de la medicina.