Esteu aquí: Inici > Més notícies > La UPC, primera universitat espanyola en finançament europeu del programa Horizon 2020

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) es consolida com la primera universitat a Espanya que rep més finançament econòmic per part de la Comissió Europea (CE) a través del programa marc de recerca i innovació europeu Horizon 2020 (H2020), i se situa també com la tercera institució de recerca estatal i la primera a Catalunya pel mateix concepte. A més, la UPC té en marxa 15 projectes finançats mitjançant altres programes europeus, de manera que té un finançament europeu per a projectes de recerca i innovació de 38 milions d’euros.

30/11/2016
La UPC destaca com la primera universitat espanyola i la tercera institució estatal de recerca en volum de finançament europeu rebut a través del programa H2020, segons l’informe Research and Innovation performance and Horizon 2020, publicat el 10 de novembre per la CE i que recull, per països, dades del darrer semestre europeu (gener-setembre 2016) i fa recomanacions sobre les línies a seguir d’ara en endavant segons els resultats obtinguts. Per tant, la UPC se situa com la primera universitat i la tercera entitat d’àmbit espanyol amb la que més es recupera la inversió general en R+D+i feta per Espanya a Europa.

Per davant de la UPC només se situen el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la Fundación Tecnalia Research & Innovation en volum d’ingressos rebuts en el marc d’aquest programa. A la UPC la segueixen la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), entitat vinculada a la Universitat.

Les darreres dades publicades i que inclouen els projectes del darrer semestre (fins al setembre passat) indiquen, concretament, que 55 dels projectes H2020 en què participa la UPC reben una contribució econòmica per part de la CE de prop de 28 milions d’euros i 37 projectes de l’ICFO compten amb un finançament europeu de gairebé 24 milions d’euros, com indica el quadre següent:

finançament europeu d’h2020 a l’octubre de 2016

El programa H2020, que compta amb més de 74 milions d'euros de pressupost per al període 2014-2020, és l’instrument principal de finançament d'activitats de recerca, desenvolupament tecnològic, demostració i innovació a Europa, i té per objectiu augmentar el nivell d’excel·lència i assegurar la competitivitat del continent europeu a llarg termini en el terreny de la ciència i la tecnologia.

Des de l’inici del programa, la UPC ha participat en un total de 81 projectes finançats per l’H2020. D’aquests, actualment en lidera 26 i en altres sis figura com a tercera entitat vinculada. La Universitat destaca de manera especial en l’àmbit de la ‘Ciència Excel·lent’, temàtica en què s’emmarquen 33 d’aquests projectes, entre els quals n’hi ha cinc que han rebut una de les prestigioses beques científiques de l’European Research Council. Així mateix, la UPC té en marxa altres 15 projectes finançats mitjançant altres programes europeus, de manera que el volum total de la contribució europea és de 38 milions d’euros.

En general, la Universitat destaca en projectes que han rebut alguna de les distincions de l’European Research Council, en projectes finançats pel programa Marie Skłodowska-Curie i en projectes dins dels àmbits de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), l’energia, l’espai, el medi ambient i la salut.

Líder catalana en projectes (2014-2015)
En un estudi del Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial (CDTI) de l’abril passat, la UPC se situava com la primera institució catalana en número de projectes del programa H2020 durant el període 2014-2015. Entre les deu primeres, destaca també el Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) i l’ICFO, vinculats a la Universitat (llegir notícia: Primera institució catalana en projectes europeus de l’Horizon 2020 en el període 2014-2015).