Esteu aquí: Inici > Més notícies > L'ICFO impulsa un experiment per mesurar la contaminació de l'aire

L'ICFO impulsa un experiment per mesurar la contaminació de l'aire

L'ICFO, institut universitari de recerca adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), coordina l'experiment 'BCN Respira' per mesurar la qualitat de l'aire, mitjançant els aerosols, i els seus efectes sobre el medi ambient de la ciutat de Barcelona. Per poder realitzar aquest experiment, que durarà del 15 de setembre al 15 d'octubre, es necessita la col·laboració ciutadana.

09/09/2015
Una nova iniciativa proposada i organitzada per l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) busca promoure i fomentar el coneixement sobre les propietats i el comportament dels aerosols a l'atmosfera i els seus efectes en el medi ambient, amb l'objectiu de fer partícips als ciutadans barcelonins d’un experiment científic utilitzant simplement un mòbil i llum.

En col·laboració amb el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), centre de l’aliança ISGlobal, i inclòs dins l’Oficina de Ciència Ciutadana del BcnLab, l’ICFO coordina l'experiment BCN Respira a la capital catalana. Del 15 de setembre al 15 d'octubre, qualsevol  ciutadà que disposi d'un iPhone 4 o 5 podrà participar i mesurar la concentració d'aerosols a quatre punts d'observació de la ciutat elegits de forma estratègica: la Barceloneta, Collserola, l'avinguda Diagonal i Montjuïc. Aquests llocs són d'ús freqüent pels ciutadans barcelonins per practicar esports, especialment per córrer.

Per participar de l'experiment, cada ciutadà que vulgui sumar-se a la iniciativa podrà acostar-se a qualsevol punt d'observació i sol·licitar el préstec del dispositiu (add-on) als científics voluntaris, descarregar l'aplicació gratuïta, adossar l' add-on al seu iPhone 4 o 5, apuntar al cel i mesurar. Perquè l'experiment sigui un èxit, cadascun delsp unt d'observació necessitarà comptar amb un mínim de 50 iPhones diferents que puguin realitzar les mesures en un període de temps determinat.

D'aquesta manera, es podran obtenir dades estadístiques fiables per reconstruir el mapa d'aerosols de Barcelona. Aquesta iniciativa forma part del projecte LIGHT2015, que coordina la posada en marxa de l'experiment, en forma paral·lela, a deu ciutats importants d'Europa: París, Londres, Manchester, Milà, Roma, Berlín, Copenhaguen, Belgrad, Atenes i Barcelona.