Esteu aquí: Inici > Més notícies > Premis COMSA als millors treballs acadèmics internacionals de l’àmbit ferroviari

Miquel Bergadà i Fernando Romero, estudiants de l’Escola de Camins de la UPC, han estat guardonats pels seus treballs final de carrera en la desena edició dels Premis de Ferrocarrils de COMSA EMTE. L’acte de lliurament dels premis va tenir lloc el 20 de juny a la seu de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols a Madrid.

22/06/2012
Dos estudiants de l’Escola de Camins de la Universitat Politècnica de Catalunya • BarcelonaTech (UPC) han estat guardonats en la desena edició dels Premis de Ferrocarrils de COMSA EMTE, en la categoria de treball final de carrera. Aquests premis són una iniciativa del grup empresarial d’infraestructures destinada a donar suport a la recerca i la divulgació cientificotecnològica en l’àmbit ferroviari. Es tracta de les tesines titulades La transición vía de balasto–vía en placa, de Miquel Bergadà, i Análisis de una vía con traviesas cuadro, de Fernando Romero.

L’acte de lliurament dels premis, que va tenir lloc el 20 de juny a la seu de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, a Madrid, ha comptat amb la presència de diferents personalitats del món ferroviari, entre ells: Manuel Niño, Director General de Ferrocarrils; Enrique Verdeguer, President d’Adif, Joaquín del Moral; Director General de Transport, Marcelino Oreja; President de Feve, i Juan Pedro Pastor, Director Gerent de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles. Per part de COMSA EMTE ha assistit el seu President, Jorge Miarnau, així com altres directius del grup.

En aquesta edició dels premis, el reconeixement en la categoria de Tesis Doctoral ha recaigut en els estudis Comportamiento del balasto bajo la acción del bateo y el tráfico ferroviario, de Chiara Paderno (Suïssa), i Modelación y predicción del comportamiento dinámico de las infraestructuras ferroviarias de muy alta velocidad, de Patricia Ferreira (Portugal).

El projecte presentat per Miquel Bergadà, estudiant de l’Escola de Camins de la UPC, té com a finalitat analitzar els assentaments que es produeixen a la superfície del carril i les sol·licitacions sobre la plataforma en les zones de transició, per millorar els punts conflictius.

A través d’una sèrie de càlculs, la tesina estableix la longitud de la zona de transició en base a la velocitat de circulació de la via. L’estudi aporta un benefici econòmic i tècnic, ja que permet optimitzar l’ús de sistemes de transició i redueix les vibracions de la via.

La recerca de Fernando Romero, també estudiant de la mateixa escola de la UPC, compara el comportament d’una via amb travesses convencionals amb una amb travesses quadre. Mitjançant un model de càlcul, estableix relacions que permetin quantificar el grau de millora d’un tipus de travessa amb respecte a l’altre.

Així, la tesina conclou que les vies amb travesses quadre disposen d’una major capacitat de càrrega i ofereixen una major estabilitat. També certifica que l’augment substancial de la superfície de contacte travessa-balast disminueix la velocitat de degradació de la geometria de la via, reduint les necessitats de manteniment de la infraestructura.

Premis Ferrocarrils
El Premi COMSA EMTE de Ferrocarrils, de caràcter anual, diferencia dues categories, Tesis doctoral i Tesina. En l’edició del 2004, la convocatòria es va obrir a facultats d’enginyeria europees i des del 2011 es poden presentar treballs des de qualsevol universitat del món. El Premi COMSA EMTE de Ferrocarrils està dotat amb 5.000 euros en la categoria de Tesis doctoral i 1.500 euros per a la categoria de Tesina. S’emmarca dins del projecte Aula OMSA EMTE, una iniciativa que es desenvolupa des de l’any 2000 en col·laboració amb la UPC per donar suport a activitats de recerca, transferència de tecnologia i divulgació cientifico-tecnològica en l’àmbit de la infraestructura i superestructura ferroviària.

Sobre COMSA EMTE
COMSA EMTE és el segon grup espanyol no cotitzat en el sector de les infraestructures i la tecnologia. El grup empresarial va sumar el 2011 una facturació de 2.158 milions d’euros i un aplantilla de més de 12.000 persones. Amb presencia permanent a 18 països, COMSA EMTE compta amb quatre àrees de negoci: Infraestructures, Enginyeria i Sistemes, Medi Ambient, Serveis i Logística i Concessions i Energies Renovables.