Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un equip de la UPV i del CSIC guanya el 10è Premi Duran Farell d'Investigació Tecnològica

El premi, impulsat pel Consell Social de la UPC i GAS NATURAL FENOSA, en homenatge a qui va ser president del Grup Gas Natural, està dotat amb 20.000 euros i té per objectiu incentivar l'excel·lència investigadora

07/09/2016
Un equip d'investigadors de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) és el guanyador de la desena edició del Premi Pere Duran Farell d'Investigació Tecnològica, un reconeixement que atorga el Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) en col·laboració amb GAS NATURAL FENOSA.

El guardó, dotat aquest any amb 20.000 euros, té per objectiu incentivar l'excel·lència investigadora, mitjançant el reconeixement de la qualitat d'un treball de recerca dut a terme a Espanya en el camp de la tecnologia durant els darrers tres anys.

El projecte guanyador d'aquest any s'anomena "Nanomaterials per a la separació de gasos: Membranes polimèriques de matriu mixta basades en nanolàmines metall-orgàniques" i ha estat portat a terme des de l'ITQ (UPV-CSIC) sota la direcció del doctor Francesc Xavier Llabrés i Xamena, científic titular del CSIC.

El projecte s'emmarca dins el camp de la separació de gasos mitjançant l'ús de membranes mixtes, concretament, per a l'eliminació selectiva de CO2, una problemàtica vinculada a l'efecte hivernacle i l'escalfament global. Concretament, s'ha desenvolupat i caracteritzat l'ús de materials metall-orgànics (MOF - Metal Organic Frameworks) en forma de nano-làmines, per tal d'optimitzar la distribució i disposició de material porós. S'han aconseguit, així, unes membranes ultrafines altament eficients i flexibles que tenen aplicació no només en l'eliminació de CO2, sinó també en altres camps com en la fabricació de cèl·lules solars, teixits sintètics o envasos intel·ligents per a aliments, així com pantalles tàctils i dispositius lluminosos tipus OLED.

El jurat ha valorat la trajectòria del projecte, així com el seu caràcter innovador dins l'àmbit de la tecnologia i la seva contribució a la ciència, a més del seu potencial econòmic i impacte social. També s'ha destacat la col·laboració amb altres investigadors d'institucions internacionals com la Universitat Tecnològica de Delft i l'Institut Max Planck.

Pere Duran Farell
Aquest Premi, de caràcter bianual, va ser convocat per primera vegada l'any 2000 en homenatge al destacat empresari i enginyer català Pere Duran Farell (Caldes de Montbui, 1921-Barcelona, 1999), expresident de Catalana de Gas i de Gas Natural SDG , i que va ser l'impulsor de l'expansió i creixement del Grup Gas Natural, avui GAS NATURAL FENOSA. President d'honor del grup energètic fins a la seva mort, Pere Duran Farell va ser el primer president del Consell Social de la UPC. Home visionari i figura determinant en la política industrial catalana del segle XX, va tenir també un paper destacat com a humanista en nombrosos projectes culturals i empresarials del país.