Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un estudi del CENIT conclou que la connexió del tramvia per la Diagonal amplia l’oferta del transport públic i redueix l’ús del vehicle privat

El 81% de les línies d’autobús que passen per l’avinguda millorarien el seu temps d’espera

El 22 de maig s’han fet públics els resultats de l’estudi Microsimulació de la circulació del tramvia per l’avinguda Diagonal entre F. Macià i Glòries, que ha realitzat el Centre d’Innovació del Transport (CENIT), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. L’estudi conclou que és possible fer passar un tramvia per l’avinguda a 17,6 km/h, garantint la màxima eficiència del transport públic i no generant més congestió sobre el vehicle privat. És més, amb la connexió tramviària es preveu una reducció de 12.500 vehicles al dia a l’entorn de la Diagonal.

22/05/2017
El treball, presentat per Sergi Saurí, director del CENIT de la UPC, acompanyat de Pere Macías, director del projecte de connexió de les dues línies del Tram per la Diagonal i professor de la UPC, analitza quin impacte comportaria aquesta connexió en el tram comprès entre Francesc Macià i el carrer Castillejos, estudiant les conseqüències que tindria la implantació d’aquest mitjà de transport sobre la circulació d’autobusos, vehicles, bicicletes i vianants. L’estudi es basa en un model matemàtic mitjançant el qual s’han analitza un total de 24 cruïlles i 30 carrers, realitzant un estudi amb major detall en les quatre més complexes: Passeig de Gràcia, Via Augusta, Francesc Macià i Passeig de Sant Joan. Les simulacions s’han realitzat en base a la franja horària més crítica del dia: l’hora punta compresa entre les 8:00 i les 9:00 hores del matí i combinen el temps que triguen vehicle i autobusos en travessar les cruïlles i el temps d’aturada (amb semàfor vermell) del tramvia.

L’estudi inclou una sèrie d’actuacions prèvies a implementar que optimitzarien la convivència entre els diferents modes de transport com són la previsió del canvi de sentit del carrer Urgell i l’av. Sarrià; la previsió de l’ús compartit d’un carril exclusiu per tramvia i autobús entre pg. de Gràcia i Via Augusta; i el manteniment d’un carril bici exclusiu per ciclistes amb un temps de verd coordinat amb el temps de verd del tramvia. En base a tots els càlculs, el treball obté els següents resultats per cada mitjà de transport.:

En el cas del tramvia, l’estudi conclou que amb una correcta regulació semafòrica el tramvia per la Diagonal assoliria una velocitat comercial mitjana de 17,6 km/h, entre la Plaça Francesc Macià i la Plaça de les Glòries, garantint una freqüència de pas de 4 minuts.

Això suposaria que el temps de recorregut entre aquests dos punts de la ciutat sumaria un total de 15 minuts de viatge. Aquests resultats reduirien a la meitat el temps de desplaçament actual entre la plaça Francesc Macià i la plaça de les Glòries amb transport públic.

Pel que fa als autobusos, l’estudi assenyala que en 2 de cada 3 carrers per on els autobusos creuen la Diagonal es redueix el temps d’espera en els semàfors i, conseqüentment, el 81% de les 16 línies d’autobús que creuen la Diagonal en l’àmbit d’estudi milloren els temps actual d’espera.

En global, el temps d’espera mitjà de l’autobús a les cruïlles es redueix en 8 segons i en els dos punts on avui en dia s’han d’esperar més: Passeig de Gràcia i València, disminueixen a la meitat els segons d’aturada al semàfor.

Quan tal vehicle privat, en el 67% dels carrers que creuen la Diagonal el vehicle privat milloraria el seu temps d’espera per travessar. Així, en els 30 carrers transversals analitzats, cada usuari d’aquest mode de transport s’estalviaria 9 segons de mitjana de temps d’espera.

Això també comportaria una reducció global de les cues als semàfors de 7 metres de mitjana, respecte la situació actual. Les cruïlles que registrarien les disminucions més substancials serien pg. de Gràcia ascendent, València, Padilla i Marina.

Referent a les bicicletes, tenint en compte la inclusió del tramvia, i considerant l’aprofitament de l’ona verda del tramvia, l’estudi estima que la mitjana de temps de recorregut dels ciclistes per cobrir tot el tram estudiat a una velocitat d’entre 15 i 20 Km/h seria de 25 minuts, guanyant 5 minuts respecte el temps mitjà de trajecte actual.

Sobre com afectaria el pas del tramvia als vinanants, l’anàlisi determina que la programació semafòrica permetria als vianants creuar de manera òptima totes les cruïlles, de vorera de façana a vorera de façana, garantint que poden travessar totes les cruïlles caminant a 1m/s i en la major part dels casos, fins i tot a 0,8m/s.

El treball, per tant, conclou que és possible fer passar un tramvia per aquest tram de la Diagonal a una bona velocitat comercial, garantint alhora la màxima eficiència en la resta de modes de transport públic, i sense augmentar la congestió del vehicle privat en l’hora més crítica del dia.