Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un projecte urbanístic per unir una Nicòsia dividida

El projecte pretén millorar la ciutat de Nicòsia (Xipre), dividida des de fa quatre dècades pel conflicte entre grecs i turcs xipriotes

Un projecte urbanístic per unir una Nicòsia dividida

L’estudiant Biel Susanna, de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha guanyat el concurs internacional ‘UIA-HYP Cup 2014 International Student Competition In Architectural Desig’, organitzat per la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA) i la Universitat de Tsinghua de Beijing. A fi de millorar la vida dels ciutadans de Nicòsia (Xipre), el projecte proposa un gran parc urbà i una porta monumental per unir les dues parts de la ciutat, entre d'altres mesures. El premi està dotat amb 15.000 dòlars i ofereix la possibilitat de treballar en una reconeguda empresa internacional d’arquitectura.

12/11/2014
El concurs internacional UIA-HYP Cup 2014 International Student Competition In Architectural Desig, organitzat per la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA) i la Universitat de Tsinghua de Beijing, buscava trobar un projecte per a una localitat –que havien d’escollir els autors– esqueixada i sense cohesió i que estigués en risc de dividir-se encara més. La proposta guanyadora havia d’aconseguir relligar els conceptes de tradició, modernitat i tecnologia. Per això es demanaven solucions ambicioses i originals.

El projecte The Unexpected Storm in Nicosia, Cyprus, presentat per l’estudiant de l’ETSAB, juntament amb l’estudiant finlandès Stephanos Teodorou, de la Universitat d'Aalto, ha quedat guanyador de la competició internacional, d’entre 867 propostes presentades. Els estudiants rebran 15.000 dòlars i la possibilitat de treballar en una reconeguda empresa internacional d’arquitectura.

El projecte
La idea del projecte va sorgir durant l’estada de Susanna a la Universitat d'Aalto (Hèlsinki, Finlàndia), mitjançant el programa de mobilitat Erasmus. Allà, va conèixer Stephanos Teodorous, què és d’origen xipriota i coneix de primera mà la situació del país. Els dos estudiants d’arquitectura van veure en el concurs l’oportunitat de proposar construir un monument —un gran tanc d'aigua vertical subjectat per bigues i cables d'acer— que simbolitzi les antigues barreres filferrades, però que alhora representés la cooperació dels dos pobles per construir un Xipre reunificat. L'aigua és l'element que els uneix i que cau com una tempesta inesperada sobre l'illa.

Els estudiants van escollir Nicòsia arran del conflicte entre grecs i turcs xipriotes que dura des de fa 40 anys i manté el país dividit, amb un doble mur que separa l’illa de punta a punta. En aquesta zona intermitja, que s’anomena The Green Line o The Buffer Zone i que està en mans de les Nacions Unides, hi ha edificis en ruïnes i no s'hi permet l’accés a ningú. A més, per poder passar d'una banda a l'altra hi ha controls, fet que manté a la població encara més dividida.

Als conflictes polítics i les barreres arquitectòniques, s’hi sumen condicions meteorològiques adverses i és que l'illa de Xipre pateix unes sequeres molt fortes a l'estiu, fet que representa un gran problema a les vides dels xipriotes. El projecte The Unexpected Storm in Nicosia, Cyprus pretén ser una resposta a aquesta situació.

En aquesta línia, el projecte està estructurat en cinc parts. D’una banda, contempla la construcció d’una planta de panells solars; també proposa una planta dessalinitzadora; un tanc d’aigua per emmagatzemar l’aigua dessalinitzada; un gran parc urbà, i, finalment, un porta monumental que connecti en diversos punts el sud i el nord de la ciutat.