Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un estudiant de l'EET guanya un concurs d'idees de disseny per al futur SEAT Ibiza

L'estudiant Jan Freixa proposa un disseny amb línies més robustes, elegant i que perduri per a la cinquena generació del model Ibiza

Jan Freixa és el guanyador del II Concurs 'Diseña tu SEAT', convocat per SEAT i la revista 'Auto Bild' per destacar propostes de disseny que podrien inspirar el futur model de Seat Ibiza, amb motiu del 30è aniversari d'un dels vehicles més populars a Espanya. Jan Freixa, de 20 anys, és un jove de Sant Cugat del Vallès que estudia el grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a l'Escola d’Enginyeria de Terrassa (EET) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). La seva proposta ha estat seleccionada entre les 230 que s’han presentat al concurs, moltes de les quals són de dissenyadors professionals.

12/02/2014
Un jurat format per l’equip de disseny de SEAT i per membres de la redacció d’Auto Bild ha atorgat el primer premi del concurs ‘Diseña tu SEAT’ a Jan Freixa, estudiant del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte que s’imparteix a l’Escola d’Enginyeria de Terrassa (EET) de la UPC. El guardó, que es lliurarà en les properes setmanes i ha estat convocat per la companyia automobilística i la revista Auto Bild, té com a objectiu, en aquesta segona edició, destacar propostes de disseny sobre com podria ser el futur model de SEAT Ibiza, amb motiu del 30è aniversari d'un dels vehicles més populars a Espanya.

Elegant, esportiu i que no passi de moda
El model SEAT Ibiza que proposa Jan Freixa per a la que seria la cinquena generació d'aquest vehicle és un cotxe esportiu, però de línies elegants que no passen de moda. “Volia un model més barroc, que s’allunyés de la influència de l’estil alemany que està marcant el disseny dels cotxes de SEAT pel fet de pertànyer al grup Volkswagen”, explica l’estudiant Jan Freixa. I afegeix: “Havia de buscar unes línies que perduressin en el temps i que fos un disseny agradable a la vista, però que tingués un aire esportiu. Per això vaig apostar per formes rectangulars, evitant els angles curvilinis, amb un aire més masculí”.

I és que el disseny que ha realitzat aquest estudiant de la UPC proposa, per exemple, un canvi radical en l’anomenada “línia de caràcter”, que seria com la columna vertebral del vehicle i que, des del punt de vista formal, esdevé un dels trets principals per determinar l’aspecte d’un model d’automòbil. Freixa proposa una novetat agosarada: cobrir amb material plàstic una part d’aquesta columna vertebral, la qual, juntament amb altres elements, aporten riquesa al conjunt. En les imatges del perfil del cotxe, aquesta innovació “crea una àrea de llum que queda reflectida de forma poligonal, la qual cosa aporta més agressivitat i dinamisme al vehicle”, especifica l’autor de la proposta.

Canvi a la calàndria i al logotip
A més, Jan Freixa ha canviat la calàndria, és a dir, la part frontal del cotxe, que és on resideix la identitat de la marca SEAT. L'ha dotat de més profunditat, foradant el polígon on s’inclou el logotip. De fet, també l’ha reinterpretat i proposa canviar-la per un tipus de lletra més angulós i fer-la més horitzontal.

Per dissenyar la part posterior del vehicle, Freixa s’ha inspirat en el SEAT Ibiza primigeni, recuperant l’horitzontalitat i la rectitud d’aquell model, amb una finestra molt més ampla i no tan baixa com les dels models actuals. D’altra banda, amb la intenció de donar-li al cotxe un aspecte més esportiu, ha ampliat la distància entre les llums del darrere. “He volgut fer més musculosa la part posterior del cotxe, per dotar-la d’aquest aire més masculí”, afirma l’estudiant.

En declaracions a la revista Auto Bild, Alejandro Mesonero-Romanos, director de disseny de SEAT, reconeix que és una proposta “molt professional, amb un cotxe pràcticament acabat. A partir del disseny de Jan es podria construir una maqueta, ja que en el seu treball aporta tota la informació necessària”.

Dissenyar, una necessitat vital
Per a Jan Freixa dissenyar és “quelcom més que una passió, és una necessitat”. Només llevar-se cada dia, pensa en objectes, “en com els podria fer més atractius i estic tot el dia donant-li voltes a idees que em vénen al cap”, explica. Així, de mica en mica, “veig que m’apropo més al disseny més artístic, més publicitari i que m’allunyo de la funcionalitat dels objectes”, afirma Freixa.

De fet, l’estudiant ha estat treballant de manera intensiva, durant un mes i mig, en la seva proposta guanyadora, “pensant, dissenyant, esborrant, buscant informació”, explica. “Tinc molta sort de poder tenir aquesta necessitat pel disseny perquè, sovint, el que costa a la vida, és trobar la teva vocació. M’agradaria que aquest premi servís també perquè altres joves com jo s’animin a estudiar Disseny Industrial i perquè els meus companys de l’Escola d’Enginyeria de Terrassa s’animin a presentar propostes i a emprendre els seus propis projectes”, reflexiona en veu alta.