Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un grup de la UPC dissenya tecnologia per automatitzar els resums de partits de futbol

En el marc d'un projecte de recerca CENIT

Un equip de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, ha dissenyat una tecnologia per fer resums automàtics de partits de futbol incloent les jugades més destacades.

07/01/2015
El sistema, desenvolupat en el marc d'un projecte de recerca CENIT, en el qual Televisió de Catalunya hi forma part, selecciona de manera automàtica aquells fragments del vídeo que es consideren de més interès per formar part del resum del partit.

La tecnologia s’ha dissenyat per editar, automàticament, un partit sencer escollint una seqüència de moments clau. El professor Francesc Tarrés, investigador principal del projecte, explica que la tecnologia “es basa en dividir el contingut en diferents plans de vídeo als quals s’assigna una nota de rellevància en funció de la informació de baix nivell que s’extreu tot aplicant algorismes matemàtics a la imatge i al àudio”.

Aquesta informació inclou aspectes com ara el nivell de soroll ambient i la cridòria del públic, la detecció dels xiulets de l’àrbitre, la detecció dels moviments de la càmera, els colors dominants en les imatges, la detecció de persones i cares que s’acumulen en una determinada part de la imatge, etc. Totes aquestes informacions es valoren de manera numèrica i donen una nota final als diferents fragments de vídeo que són detectats per l’ordinador com a signes reveladors de què alguna situació interessant s’està produint en el terreny de joc. El sistema selecciona tots aquests moments que seran els que configuraran el resum final del partit.

En una prova realitzada en cinc partits, la tecnologia va aconseguir seleccionar el 70% dels gols. Un dels investigadors, Arnau Raventós, explica que “encara s’han de millorar les combinacions específiques de moments del partit per a què l’ordinador pugui detectar que el què està passant és una ocasió i que ha de formar part del resum del partit”. Els investigadors afegeixen que “ara per ara, encara no és possible realitzar un resum automàtic complet”, però que l’eina pot servir d’ajuda als periodistes i editors de programes en la selecció de jugades d’interès.

En el projecte, coordinat per Francesc Tarrés i desenvolupat en el marc d’un projecte del programa dels Consorcios Estratégicos Nacionales en Investigación Técnica (CENIT), hi han participat els investigadors Arnau Raventós, Raúl Quijada i Luis Torres, del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions de la UPC, els tres primers professors de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i el darrer de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB).