Esteu aquí: Inici > Més notícies > Una estudiant de l’ETSECCPB guanya el IV Premi Internacional Abertis de Recerca en Infraestructures del Transport

Mari Paz Linares, de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), rep el XII Premi Abertis per la millor tesi doctoral d’Espanya

El treball "Effects of freeway traffic homogeneity on lane changing activity: the role of dynamic speed limits", de l’estudiant Irene Martínez, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha estat la tesina doctoral guardonada amb el IV Premi Internacional Abertis de Recerca en Infraestructures del Transport.

04/06/2015
L’estudiant Irene Martínez, de l’ETSECCPB de la UPC, és la guanyadora del IV Premi Internacional Abertis de Recerca en Infraestructures del Transport, en la categoria de treballs de final de carrera o màster per la seva tesina doctoral Effects of freeway traffic homogeneity on lane changing activity: the role of dynamic speed limits, que relaciona els canvis de carril amb els límits de velocitat variable en el trànsit. Pel que fa a la categoria de tesis doctorals, el guanyador ha estat Julien Monteil, de l’Escola Nacional d’Obres Públiques (ENTPE) de Lió (França).

Tots dos han estat enguany els guanyadors dels premis nacionals, en les seves respectives categories, que la Càtedra Abertis ha lliurat a França i Espanya. En la convocatòria internacional, han competit també amb estudiants de Brasil, Xile i Puerto Rico, països en els quals les càtedres Abertis tenen activitat a diverses institucions d’educació superior. La previsió és que els estudiants finalistes en les edicions nacionals facin una estància en algunes de les empreses del grup Abertis al món.

L’estudi d’Irene Martínez té com a objectiu comprendre la influència dels límits de velocitat variable en el trànsit. La tesina, que utilitza dades empíriques registrades en una autopista d’accés a Barcelona, estableix la relació entre els canvis de carril i els límits de velocitat i conclou que els límits de velocitat variable no modifiquen la capacitat de les vies però sí l'ocupació crítica, desplaçant-la a un percentatge d'ocupació superior. A més, es demostra que el nombre de canvis de carril és extremadament més elevat en congestió i depèn del nivell d'ocupació i del límit de velocitat vigent.

L'acte de lliurament del Premi Internacional, que s’atorga anualment va tenir lloc el 28 de maig a l'auditori Leonardo da Vinci de la seu del Grup Abertis a Barcelona. L’acte va comptar amb la presència del secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font; del president d’Abertis, Salvador Alemany, i del vicerector de Política Universitària la UPC, Sisco Vallverdú.

Una estudiant de la FIB, millor tesis doctoral d’Espanya
Per part seva, Mari Paz Linares, estudiant de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, ha rebut el XII Premi Abertis pel seu treball A mesoscopic traffic simulation based dynamic traffic assignment, en el qual considera models d’assignació dinàmica per a la predicció del trànsit. Convocats per la Càtedra Abertis conjuntament amb la UPC i atorgats també en el decurs del mateix acte del 28 de maig, el guardó reconeix les millors tesis i tesines presentades en diferents universitats espanyoles.

En la mateixa categoria s’ha reconegut, amb una menció especial, la tesi doctoral d’Enrique Martín, també de l’ETSECCPB de la UPC, Storage strategies for improving import yard performance at container marine terminals. El treball optimitza les operacions de manipulació de contenidors a la zona d’emmagatzematge de les terminals portuàries, que està considerat com el subsistema operatiu més complex i estratègic, ja que el funcionament global de la terminal depèn de la seva eficàcia.

En la categoria de treball de final de carrera o de màster d’aquesta edició del Premi Abertis s’ha reconegut a Irene Martínez pel mateix treball que l'ha portat a guanyar el IV Premi Internacional.

En les seves edicions nacionals, els Premis Abertis estan dotats de 10.000 euros en la categoria de tesi i de 4.000 euros en la categoria de tesina. Els treballs presentats són avaluats per un panell d'experts en les diferents àrees de l’àmbit de l'enginyeria i les infraestructures de transport.