Esteu aquí: Inici > Més notícies > Una segona vida per als ordinadors

En el programa hi col·labora estudiantat de la FIB i de cicles formatius de grau superior, que repara i revisa l’equipament que es cedeix

Una segona vida per als ordinadors

El programa UPC Reutiliza porta uns 20 anys reaprofitant els ordinadors, les pantalles i altres aparells que formen part de l’equipament informàtic que es renova al conjunt de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a més d’equips cedits per empreses i altres organitzacions. Un cop revisats i reparats, aquests equips es donen a entitats socials i a programes solidaris. D’aquesta manera, s’aconsegueix allargar la vida del maquinari que encara funciona i reutilitzar-lo.

16/10/2014
La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a través del programa UPC Reutilitza, evita que molts aparells informàtics esdevinguin residus i aconsegueix que pugin ser reaprofitats per entitats socials i programes solidaris que estan mancats de recursos econòmics per adquirir-los.

equipaments cedits al programa upc reutilitzaA més, perquè l’equipament sigui cedit en les millors condicions possibles, uns 350 estudiants de la UPC i de cicles formatius de grau superior revisen i reparen prop de 300 aparells cada curs. Tal i com explica David López, professor del Departament d’Arquitectura de Computadors, el programa UPC Reutilitza combina l’aprenentatge amb el servei social, ja que es troba incorporat com a pràctiques al pla d’estudis d’assignatures obligatòries o optatives de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), el centre docent que col·labora amb aquesta iniciativa. “D’aquesta manera”, subratlla López, “estem formant els estudiants en casos reals, alhora que els permet prendre consciència de la problemàtica que hi ha al darrera de la curta vida útil dels ordinadors”.

En aquest sentit, Fermín Sánchez, professor del mateix departament, especifica que “els ordinadors dels professors i del personal d’administració i serveis es renova cada cinc anys, si bé els aparells poden funcionar d’entre tres i cinc anys més”, i afegeix que “a través del programa els revisem, reparem els que estan espatllats, els hi instal·lem un sistema operatiu Linux i els destinem a projectes de cooperació”.

Col·laboració d’estudiants
El principal valor afegit d’aquest programa respecte altres iniciatives de reutilització és justament la participació dels estudiants de la UPC en el marc de la seva formació reglada, com a pràctiques de quatre assignatures del grau en Enginyeria de la FIB.

També col·laboren en la iniciativa estudiants de Cicle Formatiu de Grau Mitjà o Superior. Aquests estudiants donen suport als de la FIB en el treball que es realitza principalment durant les jornades UPC Reutilitza, que tenen lloc dos cops a l’any, al maig i al novembre, al Campus Nord.

Més de 1.300 equips per a 180 entitats
cessió d’equipaments a la université polytechnique de bobo-dioulasso (upb)Des del 1995, més de 1.300 equips informàtics han estat cedits a 181 entitats de l’anomenat tercer sector, a més de centes educatius i altres organismes que treballen amb col·lectius en situació o en risc d’exclusió social, o bé que estan vinculats a promoure el voluntariat, l’economia solidària o la sensibilització ambiental, entre d’altres àmbits, i també a aquelles entitats que organitzen accions de voluntariat i cooperació.

Actualment, s’està reciclant una part d’aquests equips per donar suport docent a l’École Supérieur d’Informatique de l’Université Polytechnique de Bobo-Dioulasso (UPB), una escola universitària pública de Burkina Faso que forma enginyers informàtics. El projecte Bobo Diulasso, coordinat per José Maria Cabré, professor del Departament d’Organització d’Empreses, té com a objectiu posar en marxa entorns d’ensenyament virtuals o semipresencials, basats en tecnologia Moodle, sense necessitat de connexió a internet. D’aquesta manera, mitjançant les xarxes locals, els estudiants podran accedir a la plataforma des del campus.

Per fer-ho possible, ja s’han impartit 40 hores d’activitats formatives de classes teòriques i pràctiques d’informàtica industrial. També s’ha posat en marxa un laboratori d’informàtica industrial que disposa vuit punts de treball. A més, s’ha organitzat un curs sobre Emprenedoria i innovació, que ha tingut com a resultat la creació de vuit plans d’empresa.

Acció Escolta de Catalunya, Fundació Auria, Itaca, Acció Gent Gran, el Banc dels Aliments, Amics Nepal de l’Hospital Bimphedi i Bona Voluntat en Acció són algunes de les associacions i entitats socials que han fet peticions al programa UPC Reutilitza durant aquest any.