Esteu aquí: Inici > Més notícies > Una tesi sobre l’ús de la matemàtica en la predicció del trànsit, 1r Premi Internacional abertis d'investigació

La tesi doctoral guanyadora presenta tres aplicacions matemàtiques per a la predicció del trànsit

Una tesi doctoral sobre l'ús de la matemàtica en la predicció del trànsit, de María Noguera, de la Universitat de Cantàbria, ha estat guardonada amb el 1r Premi Internacional abertis d'investigació, que reconeix als millors treballs en l'àmbit internacional de les càtedres d’abertis. El premi s'ha lliurat el 26 d'octubre, a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona.

26/10/2012
Aquest certamen internacional sorgeix de la posada en comú dels treballs finalistes del IX Premi abertis d'investigació sobre Gestió d'Infraestructures del Transport, convocat per la Càtedra abertis-UPC, i els de l'homòleg que la Càtedra abertis-École des Ponts ParisTech-IFFSTAR (Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l’Aménagement et des Réseaux) convoca a França, en les modalitats de tesis doctoral i de tesina.

L'acte de lliurament dels premis ha tingut lloc el 26 d’octubre a l'Escola de Camins de la UPC, i ha estat presidit pel rector de la UPC, Antoni Giró, acompanyat pel conseller delegat d’abertis, Francisco Reynés; el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet; el director de l'Escola que ha acollit l'acte, Sebastià Olivella, el director de la càtedra abertis-UPC, Francesc Robusté, i el de la càtedra abertis École des Ponts ParisTech-IFFSTAR, Simon Cohen.

La tesi guanyadora del 1r Premi Internacional d’abertis presenta tres aplicacions matemàtiques per a la predicció del trànsit: el model bayesià, conjugat per a l'estimació de les variables de trànsit; el model dinàmic de recàrrega consistent en la regla FIFO, i el model dinàmic de predicció amb demanda estocàstica. Aquest projecte també ha estat el guanyador del IX Premi abertis d’investigació de la càtedra abertis a Espanya, en la modalitat de tesi doctoral, dotada amb 10.000 euros i la publicació de la investigació.

Per la seva banda, el premi internacional en la modalitat de tesines estudia el pas dels models de modelització macroscòpics a microscòpics en l'anàlisi del trànsit.

Pel que fa als reconeixements del IX Premi abertis d'Investigació de la Càtedra abertis a Espanya, de la mà de la UPC, en la modalitat de tesina, treball final de carrera o de màster, treball de curs o article, ha estat per al treball titulat 'Estudi i millora de la capacitat de glorietes amb fluxos de tràfic descompensats mitjançant microsimulació de trànsit. Aplicació a la intersecció de la CV-500 amb la CV-401, en el Saler (València)', de María Dolores Martín Gasulla, de la Universitat Politècnica de València. El premi està dotat amb 4.000 euros i la publicació de la investigació.

La Càtedra abertis
La presència internacional de la  Càtedra abertis és cada vegada major i constata el compromís de la companyia amb el món acadèmic. Recentment, abertis ha incorporat una càtedra creada juntament amb la Universitat de Puerto Rico (UPR) que contribuirà a la investigació sobre la repercussió de les grans obres al territori, millorant així la qualitat de vida dels seus habitants. En breu, la càtedra serà també present a Xile.

Formen part de la Càtedra abertis: la Càtedra abertis-UPC de Gestió d'Infraestructures del Transport; la Càtedra abertis-IESE de Regulació, Competència i Polítiques Públiques; la Càtedra abertis-ESADE de Lideratges i Governabilitat Democràtica; la Càtedra abertis-FEDEA d'Economia de les Infraestructures i Transports i la Càtedra abertis École des Ponts ParisTech-IFFSTAR.

La càtedra de la UPC va ser creada el 2003 i està dirigida pel catedràtic Francesc Robusté. Té com a objectiu impulsar la formació i la investigació en l'àmbit de la gestió d'infraestructures de transport.

Per la seva banda, la càtedra de l'École des Ponts ParisTech-IFSTTAR va ser creada el 2011. Dirigida pel catedràtic Simon Cohen, les seves activitats se centren en la formació i investigació en matèria de gestió d'infraestructures de transport i van adreçades a estudiantat, personal investigador, professorat i altres professionals d'aquest camp.