Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > BKC Química, un nucli potent de coneixement científic i tecnològic

La UPC aportarà la seva expertesa en tres àrees: ambiental, polímers i biotecnologia.

BKC Química, un nucli potent de coneixement científic i tecnològic

En el marc del Saló internacional Expoquimia, la UPC i la Universitat de Barcelona (UB), juntament amb el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), l'Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona, han presentat BKC Química, un pol científic i tecnològic en el camp de la química.

16/10/2014
href="https://saladepremsa2.upc.edu/es"">Centre d’Enginyeria de Processos i Medi Ambient (CEPIMA) i el Centre d'Estudis del Risc Tecnològic (CERTEC). Els investigadors d’aquests grups fan recerca en gestió, tractament i valorització de residus que tenen per objectiu minimitzar la contaminació en qualsevol medi (aire, sòl o aigua), eliminant contaminants i recuperant tant l’aigua com el sòl per poder ser reutilitzats. També treballen en generar energia de la biomassa o altres residus. D’altra banda, elaboren anàlisis de risc i estudis d’impacte ambiental amb l’objectiu de conèixer en profunditat la perillositat lligada als incendis, explosions, núvols tòxics, transport de mercaderies perilloses, etc. Aquests estudis són de gran utilitat per evitar accidents i, en cas de produir-se, minimitzar-ne l’impacte ambiental.

Polímers per a nous fàrmacs i cosmètics
L’àmbit dels polímers centra l’activitat de recerca del Grup de Recerca en Enginyeria i Biotecnologia (ENGIBIO), així com dels grups Innovation in Materials and Molecular Engineering (IMEM), Polímers industrials, polímers avançats i biopolímers tecnològics (POL) i Polímers sintèctics: Estructura i Propietats (PSEP). En aquesta àrea es dissenyen processos d’obtenció de polímers i polímers biodegradables, per a noves aplicacions en el camp biomèdic, alimentari, farmacològic i cosmètic. Els polímers biodegradables permeten el creixement cel·lular i es poden utilitzar per transportar i dosificar substàncies actives com ara antibiòtics, antiinflamatoris i antioxidants.

Els polímers conductors, si són situats a teixit muscular o nerviós, permeten l’ectroestimulació dels mateixos per generar la resposta que l’organisme necessiti. Aquests grups científics també estudien obtenir polímers que actuïn com a càpsules o protectors de la corrosió o altres accions físiques o químiques.

Biotecnologia
enginyeria molecular
L’àrea de la biotecnologia la lideren els grups de Cristal·lografia, estructura i funció de macromolècules biològiques (MACROM) i d'Enginyeria Molecular(ENGMOL). Aquests equips estudien l’estructura i funcions del DNA i les interaccions amb fàrmacs i proteïnes per contribuir a l’avanç de noves solucions mèdiques. La modelització de les molècules permet obtenir nous compostos i estudiar-ne les possibles aplicacions i usos.

Dins del mateix àmbit, també s’investiguen les propietats antioxidants i antiradicalàries de compostos naturals per seleccionar-los i utilitzar-los en aplicacions alimentàries o cosmètiques.

Premi Expoquimia
En el marc del saló, els investigadors Xavier Gil i Maria Pau Ginebra, del grup de recerca en Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits de la UPC, han rebut el Premi Expoquímia a l’R+D+i 2014 pel seu projecte Biomaterials antimicrobians per a la substitució i regeneració òssia, un innovador biomaterial antimicrobià que evita les infeccions dels implants dentals. Llegir notícia relacionada sobre el Premi Expoquimia a l'R+D+i 2014.