Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Neix l’Escola de Doctorat de la UPC

Neix l’Escola de Doctorat de la UPC

El Consell de Govern ha aprovat la creació de l’Escola de Doctorat de la UPC, per incrementar la visibilitat d’aquests estudis i contribuir a la professionalització del doctorat. Aquest acord consolida el plantejament que va iniciar-se amb l’experiència pilot que es va dur a terme a la Universitat el curs 2009-2010.

10/02/2012
L’Escola de Doctorat és una nova unitat acadèmica, que s’encarregarà d’organitzar els estudis de doctorat de la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) i propiciar un entorn de recerca atractiu. L’Escola vol incidir en la qualitat, la concentració de massa crítica de recerca, la internacionalització i la interdisciplinarietat dels programes de doctorat.

L’assegurament de la qualitat fa referència a l’elecció del professorat, el disseny dels programes docents i als processos de seguiment anual del progrés de l’estudiantat. Pel que fa a la massa crítica, s’impulsarà la relació entre programes i grups de recerca i la col·laboració amb altres institucions. Es cercarà la cotutela de les tesis doctorals amb universitats de referència internacionals i l’obtenció de programes de doctorat Erasmus Mundus de la Unió Europea, per fomentar l’atracció de talent d’arreu. L'Escola de Doctorat potenciarà els temes de recerca interdisciplinaris i l’adquisició de competències transversals, com ara l’emprenedoria i la innovació, la creativitat i les habilitats informacionals, lingüístiques i de comunicació.

A més, la figura del doctorand i la doctoranda serà reforçada, ja que se’ls considerarà com a investigadors i investigadores novells en formació, i tindran representació institucional mitjançant el Consell de Doctorandes i Doctorands perquè puguin incidir en la millora dels programes de tercer cicle. A més, s’impulsarà la inserció laboral dels doctors i doctores, més enllà de l’àmbit acadèmic.

L’Escola de Doctorat organitza la seva activitat en cinc àmbits de coneixement propis de la UPC: l’Arquitectura, l’Edificació i l’Urbanisme, les Ciències, l’Enginyeria Civil, l’Enginyeria de les TIC i l’Enginyeria Industrial.

En cada àmbit s’establiran polítiques conjuntes que poden tenir incidència en els criteris d’admissió, el seguiment i valoració de tesis doctorals i del rendiment acadèmic, els nomenaments de tribunals de tesi, la formació bàsica transversal, la visualització dels programes i la creació de seminaris, entre altres aspectes.

L’Escola de Doctorat s’estableix ara després que en els darrers anys s’hagi legislat entorn aquesta qüestió en l’àmbit espanyol, català i en el sí de la UPC. L’estructura administrativa i tècnica de l’Escola correspondrà a l’actual Oficina de Doctorat.

Atracció del talent internacional

Actualment la UPC imparteix 46 programes de doctorat, dels quals 25 han aconseguit la Menció cap a l’Excel·lència que atorga el Ministeri d’Educació i tres d’ells formen part del programa Erasmus Mundus.

El curs 2010-2011 es van matricular 3.070 persones, amb una elevada presència d’estudiantat d’altres països (48,33%), especialment provinent de Mèxic, Colòmbia, Itàlia i Brasil. Les dones suposen gairebé un terç de l’estudiantat (969 doctorandes).

Un total de 692 persones van iniciar els estudis i 273 van finalitzar-los amb la lectura de la tesi doctoral, 63 de les quals van obtenir la menció de Doctor Europeu.

L’oferta de doctorat a la UPC el curs passat va estar vinculada a 50 unitats estructurals, i hi van participar 1.438 membres del PDI i 55 membres del PAS.