Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Reduir la factura energètica

Reduir la factura energètica

El Consell de Govern del 22 de juny acaba d’aprovar un seguit de mesures de caràcter immediat per estalviar energia. Es tracta de fer front a la situació econòmica de la UPC, però també d’intervenir en una dinàmica de funcionament que té un elevat impacte ambiental i que és certament millorable.

30/06/2011
Cinc milions d’euros. Aquesta és la quantitat econòmica que la UPC gasta cada any en subministraments d’energia (electricitat i gas) i aigua, una factura que, segons tots els estudis, es pot reduir substancialment racionalitzant l’ús d’aquests subministraments, fent més eficients alguns processos i informant i conscienciant les persones sobre l’estalvi d’energia.

En aquest sentit s’han posat ja en marxa un seguit de mesures que tenen a veure amb la climatització dels espais —26ºC a l’estiu i 20ºC a l’hivern—, la responsabilització de les persones, l’aplicació dels criteris d’estalvi energètic als espais ocupats per les concessions de la UPC i també amb un coneixement més realista de l’impacte energètic que tenen les activitats que es porten a terme. Cal tenir present que s’ha previst aplicar aquestes consignes tot tenint en compte especificitats tècniques d’equips i unitats.

Promoure gestos com tancar el llum o apagar l’ordinador quan no es fa servir es veuen acompanyats de mesures que van des de la reducció a mínims de la il·luminació ornamental a un millor aprofitament del llum natural. També es recomana a la comunitat universitària compatibilitzar el confort climàtic individual amb la recerca de solucions que tinguin poc impacte i fer-ho amb el suport dels responsables de manteniment (i no optar per endollar estufes o ventiladors individuals).

El pla incideix també en que les persones tinguin un coneixement més realista de l’impacte energètic que tenen els equips de la UPC de recerca i, per això, s’hauran de justificar també energèticament. En aquesta línia d’acció, destaca la posada en marxa de la web de SIRENA, un entorn que permet l’accés en temps real a la informació sobre el consum de recursos d’energia i d’aigua.

Proves pilot d’estalvi i plans de sostenibilitat als campus
A més, entre juny i desembre se seleccionaran un grup d’edificis pilot per desenvolupar un pla d’estalvi energètic. En finalitzar el projecte, s’avaluarà l’estalvi aconseguit durant el període en relació al promig dels darrers 3 anys. El 25% del cost econòmic estalviat serà retornat a la unitat responsable de la prova pilot.

Aquest segon semestre de l’any està previst igualment que els campus desenvolupin els seus Plans de Sostenibilitat que, entre altres, han de contemplar les mesures a curt, mig i llarg termini en relació als aspectes energètics.

Ús eficient dels espais
Amb la finalitat de reduir els costos de funcionament dels espais en períodes de baixa activitat, la UPC tancarà entre els dies 1 i 21 d’agost de 2011 (ambdós inclosos). També s’està estudiant la possibilitat de tancar en períodes com ara Nadal, Setmana Santa i altres festius. La resta de l’any, s’ajustaran els horaris de funcionament de les instal·lacions, d’il·luminació i de climatització tant com sigui possible a l’ús real dels edificis.

Per això, els serveis de manteniment es responsabilitzaran d’optimitzar quan s’obre i es tanquen les llums i de la climatització en funció de l’ús dels espais, raó per la qual caldrà comunicar les modificacions dels horaris.

Un altre de les accions que s’està duent a terme és la racionalització dels espais que estaran oberts als diferents edificis per tal que la comunitat pugui desenvolupar la seva activitat, però també tenint en compte l’ocupació que tenen, per això s’ha previst limitar els espais oberts les nits i els caps de setmana.