Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > Tret de sortida del programa Nexus24 per a projectes col·laboratius del PAS

La iniciativa es va presentar l’11 de desembre, en una jornada que va tenir lloc a l’Auditori del Vèrtex

Tret de sortida del programa Nexus24 per a projectes col·laboratius del PAS

La UPC engega el programa Nexus24 de comunitats col·laboratives per oferir al PAS nous entorns d’aprenentatge i pràctica en projectes de millora de la Universitat. El model de treball col·laboratiu consisteix a treballar de manera conjunta per aconseguir metes comunes intercanviant idees.

10/12/2014
El programa Nexus24 de comunitat col·laboratives de la UPC es va presentar el dia 11 de desembre, en una jornada que es va desenvolupar durant el matí a l’Auditori del Vèrtex (plaça Eusebi Güell, 6-8. Barcelona). Aquest nou programa dóna suport al treball en equips col·laboratius a la UPC i ofereix al PAS nous entorns d’aprenentatge i pràctica en projectes transversals de millora de la Universitat. El model de treball col·laboratiu consisteix a treballar de manera conjunta per aconseguir metes comunes intercanviant idees. El que el diferencia del treball en equip o cooperatiu és l’autonomia de què gaudeix cadascun dels membres implicats en la tasca, sense tenir en compte l’organització jeràrquica tradicional i utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

El programa neix amb la voluntat de motivar el PAS perquè posi en comú els seus coneixements i formi grups més flexibles a l’hora de treballar, de manera que faciliti a la institució l’adaptació als canvis. Donar visibilitat i aprofitar el talent de vegades desaprofitat de les persones, compartir el coneixement per generar més valor per als treballadors i la institució, i guanyar flexibilitat són també objectius del programa, coordinat i impulsat per un equip format per Dídac Ferrer, Pere Losantos i Maria Hortènsia Álvarez, amb el suport de la Gerència.

A la jornada de presentació del dia 11 es va explicar el funcionament del programa i les possibilitats per participar-hi. El rector de la UPC, Enric Fossas; la gerent de la UPC, Olga Lanau, i Didac Ferrer, un dels coordinadors del programa Nexus24, van presentara la jornada, que va continuar amb una taula rodona, sota el títol Els temps estan canviant. I les maneres de treballar?, moderada per Encar Mulero, cap del Servei de Comunicació de la UPC, i en la qual van participar Jordi Graells, coordinador de Continguts i Innovació de la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya; Cristian Figueroa, fundadora de tejeRedes, i Maria Hortènsia Álvarez, que també forma part de l’equip coordinador de Nexus24.

Posteriorment, hi va haver una fira d’experiències en què es van intercanviar vivències de treball col·laboratiu que s’han portat a terme a la UPC i que han servit perquè els assistents coneguin noves tècniques específiques i idees col·laboratives. Algunes d’elles són Agile, del Campus de Vilanova i la Geltrú; el projecte Equips multidisciplinars per a l’anàlisi, disseny i millora dels processos de gestió a la UPC; els Projectes d’Optimització Energètica; el projecte TIC Comparteix; el projecte Casc Antic Sense Barreres (CASBA); el programa UPC Reutilitza; la iniciativa ‘Fem jardí de l’EPSEVG; el curs ‘Responsabilitat Social i Econòmica en l’organització d’esdeveniments’; la Xarxa 26-Campanya Gran Recapte d’aliments a la UPC, i netcuv, la xarxa de la comunitat d’òptics optometristes.

La jornada va concloure amb el tast d’eines-CO, una sèrie de tallers ràpids de 45 minuts on s’han utilitzat diferents eines de suport a aquest tipus de treball. Per participar-hi, cal inscriure’s a través d’un formulari.

El 2024 com a meta
El propòsit del programa Nexus24 és que l’any 2024 el treball en equips col·laboratius sigui una pràctica habitual a la UPC. Els projectes han d’estar impulsats pel PAS de la UPC i els equips de treball han de ser d’entre quatre i vuit persones. També hi poden participar membres del PDI i estudiants, sempre que no siguin majoritaris i es justifiqui per la temàtica del projecte; en cada equip hi ha d’haver almenys tres persones del PAS d’unitats diferents.

El programa consta de diferents fases de participació: la crida, per presentar propostes de projectes i trobar equips on participar (se n’obrirà almenys una a l’any i la primera restarà oberta de l’11 de desembre al 21 de gener); l’impuls, per organitzar l’equip i planificar el projecte, un cop aquest és seleccionat; el desenvolupament, per realitzar el projecte i practicar la col·laboració en casos reals, i, finalment, el retorn, per explicar els resultats del projecte i de l’experiència.

La previsió és impulsar tres projectes a partir del febrer del 2015 i altres cinc el proper mes d’octubre, que tinguin una durada de sis mesos i impliquin entre 40 i 50 persones.