Esteu aquí: Inici > Notícies per al PDI i el PAS > 'Un salt radical', per Esther Sans i Mercè Pascual, del GPAQ

Punts de vista

'Un salt radical', per Esther Sans i Mercè Pascual, del GPAQ

El butlletí digital 'e-informacions' del 31 de març inclou, dins la secció ‘Punts de vista’, el següent article d’Esther Sans i Mercè Pascual, del Gabinet de Planificació, Avaluació i Qualitat (GPAQ).

31/03/2014
El sector públic està inquiet! Necessita d’una disrupció!

Les organitzacions també compleixen anys. Com fan els éssers humans a l’etapa adulta en la qual adquireixen ple domini de les emocions per afrontar els problemes, han de fer passos decisius per emancipar-se perquè ja disposen de l’adequat grau de maduresa per adoptar nous models.

Aquest salt implica que les organitzacions deixin enrere la protecció, el control, l’estructura jeràrquica i fragmentada, l’aprenentatge individual, la divisió del treball i l’estandardització, la comunicació unidireccional, etc. Tots aquests elements són més característics de les etapes d’infància i d’adolescència. Ara cal passar a assumir riscos, compartir coneixement, treballar en xarxa, afegir valor, adaptar-se al canvi continu... Amb aquestes qualitats, més pròpies de la fase adulta, la maduresa ja és palesa per la capacitat d’innovació de les persones que conformen aquestes institucions.

Però, la mentalitat innovadora incipient en les organitzacions requereix d’un hàbitat idoni per poder-se desenvolupar i donar fruits. Probablement l’entorn adient són les organitzacions líquides, horitzontals, obertes, que permeten crear espais de participació i formació d’equips al voltant de projectes comuns. Aquests organismes fan aflorar el coneixement col·lectiu i el talent de professionals entusiastes, implicats, apassionats en la recerca de respostes i solucions a reptes i necessitats que la societat planteja.

És clar que a la nostra Universitat, cada persona aporta el seu coneixement de forma eficaç a la institució i a la societat. No obstant això, aquesta contribució professional és individual i es gestiona de manera segregada perquè ens trobem encotillats en estructures que dificulten el sorgiment de l’anomenada intel·ligència col·lectiva, que només pot incubar-se en una organització que fomenti la participació, el treball transversal i en xarxa, la comunicació multidireccional i el lideratge compartit i facilitador.

Aquest tipus d’intel·ligència col·lectiva és una forma de maximitzar les capacitats cognitives d’un grup, a partir de la col·laboració i cooperació dels individus que l’integren i en la qual els processos deliberatius i els resultats són diferents dels que s’obtindrien individualment. I, evidentment, és necessària la suma de coneixements per assolir un nou model organitzatiu i per enfortir la vinculació emocional, d’aprenentatge i de pertinença de les persones a la institució.

I, nosaltres, volem fer aquest salt? El debat està servit!

Esther Sans i Mercè Pascual
Personal d'Administració i Serveis del Gabinet de Planificació, Avaluació i Qualitat (GPAQ)